Page 145 - Microsoft Word - orjinal
P. 145

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                145

                             41
           alınıp satılmaktadır.  Bu uygulama nassla çeliúmesi sebebiyle kabul
           edilemez mi? Ebû Yûsuf’a göre bu uygulama reddedilemez. Belki de
           Ebû Yûsuf, bu konuda, kadılıkta elde etti÷i tecrübelerden etkilenmiú-
           tir.
              ømam Ebû Yûsuf’un bu görüúü, hiç  úüphesiz delile dayalı olup,
                                                    42
           yeni ihtiyaçlara ve ça÷daú teorilere uygundur.  Bunun da ötesinde bu
           görüú, “Bir illet üzerine bina edilen hüküm, o illete ba÷lı olarak var
           veya yok olur” úeklindeki genel kâideye de uygundur.
              Bu kâideye göre bazı âlimler, Arabî ayların baúlangıcının, özellik-
           le Mübarek Ramazan ayının baúlangıcının astronomik hesapla  tespit
           edilebilece÷ini kabul etmiúlerdir. Bunu oruç için, sadece hilalin gö-
           rülmesine itibar edilmesini emreden  hadisi  úerifle açıklamıúlardır.
           ùöyle ki, “Bu hadiste, emrin illeti de belirtilmiútir. O da ümmetin
           ümmî olması; yazı ve hesap bilmemesidir. Ümmet, ümmîlikten çıkıp,
           yazıyı ve hesabı ö÷renince... insanların ayın baúlangıcının hesaplan-
           masında, kesin ve do÷ru bilgiye ulaúma imkânı ortaya çıkınca... Top-
           lumda ümmetin durumu bu olunca ve ümmîlik illeti yok olunca, üm-
           metin, sâbit  olan kesin bilgiye dönmesi ve hilalin sübûtunda sadece
           hesaba itibar etmesi, hesapla ayın baúlangıcının belirlenmesinin çok
           güç olması durumu hariç, bir daha  ru’yete (gözle hilali görmeye)
           dönmemeleri gerekir.” 43
              4. Mâlikî Mezhebine Mensup ømam el-Kârâfî
              Mısırlı el-Kârâfî diye bilinen,  ømam  ùihabuddin Ebu’l-Abbas
           Ahmed b.  ødrîs (ö. 684/1285),  kendi  zamanında, Mısır’daki Mâlikî-
                        44
           lerin lideriydi.  el-Kârâfî’nin pek çok eseri bulunmaktadır. Bunların
           en meúhurları; dört ciltlik  el-Furuk ve  el-øhkâm fî  Temyizi’l-Fetâvâ
           ani’l-Ahkâm ve Tasarrufâti’l-Kâdî ve’l-ømâm isimli kitaplardır.
                                                      45
              el-øhkâm isimli kitabında belirtildi÷ine göre,  kendisine úu sorular
           yöneltilmiútir: “Âdetler önceleri delâlet etti÷i úeye delâlet etmedi÷i
           takdirde, fakihlerin kitaplarında yazılı fetvâlar bâtıl olur ve yeni âdet-

           41  øbn Hümmâm, Fethu’l-Kadir,  a.y.; øbn Âbidîn, Risâletu Neúri’l-Örf, s. 8.
           42  Rép. De Jurisprudence Gén., XXX, n. 545, “Loi”.
           43  Ahmet Muhammet ùakir, Evâilu’ú-ùuhûri’l-Arabiyye, Mısır 1939, s. 13.
           44  es-Suyûtî, Hüsnü’l-Muhâdara, s.127.
           45  Matbaatü’l-Envâr, Mısır 1938, s. 67-68.
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150