Page 148 - Microsoft Word - orjinal
P. 148

148                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           beyan etti÷i bazı hadislere uymak  zorunlulu÷u yoktur.  Müslim’in
           rivâyet etti÷i úu hadis bunun delili olarak zikredilebilir: “Peygamber
           Efendimiz hurmaları aúılayan bir toplulu÷a u÷rar ve ‘ne yapıyor bu
           insanlar?’ diye sorar.  ‘Onlar hurma aúılıyor,’ denir. Bunun üzerine;
           ‘yapmasanız  belki de daha iyi olur’  buyurur. Hz. Peygamber’in bu
           sözü hurma aúılayanlara nakledilince, aúılama iúini bırakırlar. Ancak o
           sene hurmalar olgunlaúmaz. Durum  Allah Resûlüne arz  edilince;
           “Ben de bir insanım. Size dininizden bir úey söylersem onu uygulayın.
           Ama kendi görüúümle bir úey söylersem, ben de bir beúerim. Siz dünya
           iúlerinizi daha iyi bilirsiniz” buyurur.
              Di÷er taraftan, geçen örneklerdeki nassların de÷iúmesi, esasen ko-
           laylık ve müjdeleme üzerine kurulmuú olan øslâm dininin ruhuna uzak
           bir durum de÷ildir.
              Âyet-i kerimede, “Allah  sizin için kolaylık diler,  zorluk iste-
                51
           mez” ; hadis-i úeriflerde ise; “Kolaylaútırınız, güçleútirmeyiniz, müj-
                                      52
           deleyiniz, nefret ettirmeyiniz” ; “Gücünüzün  yetti÷i amellere  sarılı-
               53
           nız” ; “Size yasakladı÷ım úeyi terk ediniz; emretti÷im úeyleri de gü-
                                      54
           cünüzün yetti÷i kadar yapınız”  buyurulmuútur.
              ùunu  vurgulamak gerekir ki  úer‘î hükümlerin geliúip de÷iúmesi
           prensibi, bizatihi nassların de÷iútirilmesi anlamına gelmez.  Nasslar
           ilahidir ve hiçbir úekilde de÷iútirilemez. Buradaki de÷iúimden kastedi-
           len, ihtiyaç ve zarurete göre ve örf ve âdetler ile dayandı÷ı illetlerin
           de÷iúmesine paralel olarak nassların yorumunda de÷iúikli÷e gidilme-
           sidir.
              Muteber hukuk kaynakları ile ilk  øslâmî uygulamalar ve de÷iúik
           mezheplerdeki ilim erbabının görüúüne dayanan bu delil ve görüúlerin
           tamamı, bir genel prensibi ortaya koymaktadır. ùöyle ki;  muâmelât
           alanını ilgilendiren hükümlerin hepsi, akılla bilinebilen illetler üzerine


           51  Bakara 2/185.
           52  el-Aynî, Umdetü’l-Karî, c. II, s. 45; bazı kelime farklarıyla Müslim, Sahih, c. V,
             s.141.
           53  el-Aynî, Umdetü’l-Karî, c. XI, s.85.
           54   Müslim,  Sahih, VII, s.91; Bazı kelime farklarıyla bkz. el-Aynî,  Umdetü’l-Karî,
             c.XXV, s. 31.
              Eserin birinci baskısında olmayan bir açıklamadır (Çev.).
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153