Page 144 - Microsoft Word - orjinal
P. 144

144                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

                                  37
           metti÷ini rivâyet etmiútir.  Buradan, anılan iki halifenin uygulaması-
           nın, sünnete ve sahâbenin uygulamasına aykırı oldu÷u açıkça anlaúıl-
           maktadır. Sebebi de o zamanın siyaset-i úer‘iyyesi’nin bunu gerektir-
           mesidir.
              3. Hanefi Mezhebine Mensup ømam Ebû Yûsuf
              Örf ve âdet üzerine bina edilmiúúer‘î bir nass, daha sonra âdetin
           de÷iúmesiyle de÷iútirilebilir mi? Baúka bir ifadeyle, eski örf üzerine
           bina edilmiú olan nassa mı, yoksa yeni âdete mi uymak gerekir?
              Aralarında ømam Ebû Hanîfe ve talebesi ømam Muhammed’in de
           bulundu÷u øslâm bilginlerinin ço÷unlu÷u, âdetten ziyade nassa uyul-
           ması gerekti÷ini söylemiúlerdir. Fakat Ba÷dat Baúkadısı Ebû Yûsuf,
           bu konuda onlara muhalefet etmiú; bu gibi durumlarda, istihsana baú-
           vurarak, nassa de÷il âdete uyulması gerekti÷ini söylemiú, bu gibi du-
           rumlarda âdetin öncelikli olarak de÷erlendirildi÷inin altını çizmiútir. 38
           Bu görüú Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye’nin úu maddelerinde kabul edil-
           miútir: “ønsanların istimali, kendisiyle amel etmeyi gerektiren bir de-
           lildir.” “Zamanın de÷iúmesiyle ahkâmın de÷iúmesi inkâr olunamaz.” 39
           Mecelle tedvin komisyonu, Sadrazam’a sundu÷u raporunda, “úüphesiz
           devirlerin de÷iúmesiyle, örf ve âdet üzerine bina  edilmesi gereken
           meseleler de de÷iúir” úeklinde bir açıklama getirmiútir.
              Bu konuyu açıklayan örnekler bulunmaktadır. “Bu÷day, bu÷dayla
                                                                 40
           ölçüsü ölçüsüne, arpa, arpayla ölçüsü ölçüsüne (de÷iútirilir)”  hadis-i
           úerifine göre, arpa ve bu÷dayın keylî (ölçekle alınıp satılan mallardan)
           oldu÷u malumdur. Böylece, arpa veya bu÷day satıldı÷ında, ölçüyle
           belirlenmesi  gerekir. Bunun sebebi ise, Hz. Peygamber  zamanında
           âdetin bu úekilde cereyan etmesidir.
              Fakat bu âdet daha sonra de÷iúmiú, arpa ve bu÷day pek çok ülkede
           tartıyla alınıp satılan mallardan olmuútur. Bugün her ikisi de tartıyla




           37  eú-ùevkânî, Neylü’l-Evtâr, c. VII, s.55.
           38  Güzelhisârî, Menâfi, s. 309, 324; øbn Hümmâm, Fethu’l-Kadir s.283; eú-ùâtıbî, el-
             Muvafakât, c. II, s.2831.
           39  37 ve 39. maddeler. Geniú bilgi için bkz. Ali Haydar, Dürerü’l-Hükkâm fi ùerh-i
             Mecelleti’l-Ahkâm, 37. maddenin úerhi.
           40  øbn Kudâme, el-Mu÷nî, c. IV, s.136.
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149