Page 141 - Microsoft Word - orjinal
P. 141
SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ 141
(zamanın de÷iúmesiyle) hükümlerin de÷iúece÷i prensibine uygun ola-
rak, bu konuda sünnetteki uygulamaya dönmeyi uygun görmüúlerdir. 26
27
Ça÷daú bilginlerden ùeyh Ahmet Muhammet ùakir, Hz. Ömer’in
uygulamasını, úer‘î siyâsetin gere÷i olarak devlet baúkanının koydu÷u
hüküm olarak de÷erlendirmiú ve “zira, kimsenin Kitap ve Sünnet’in
açık beyanı ile sâbit olan hükümleri de÷iútirmeye veya onunla baúka
bir hüküm arasında tercihte bulunmaya yetkisi yoktur; bu tercih ister
tek bir úahıs tarafından isterse kollektif olarak ümmetin tamamı tara-
fından yapılsın, fark etmez ” demiútir.
c. Ümmü Veledin Satıúı
Ümmü veled, sahiplerinin kendilerinden çocuk sahibi oldu÷u cari-
yelerdir. Bunların satılması, Hz. Peygamber (s.a.s) ve Hz. Ebû Bekir
zamanlarında câiz idi. Fakat Hz. Ömer, “kanlarımız, onların kanlarına
karıútı” diyerek, ümmü veledin satıúını yasaklamıútır.
Bu takdire úayan bir görüútür. Çünkü øbn Rüúd el-Hafîd’in ifade-
siyle, “kiúinin, kendisinden çocuk do÷uran kölesini satması, güzel
ahlakla ba÷daúmaz. Hz. Peygamber de; ‘güzel ahlakı tamamlamak için
gönderildim’ buyurmuútur.” 28
d. Hırsızlık
øslâm hukukunda hırsızlı÷ın cezası, el kesmektir. Bunun
Kur’an’daki delili, “Hırsız erkeklerle hırsız kadınların ellerini kesin” 29
âyeti kerimesidir. Bu konuda kavlî ve fiilî sünnet delili de vardır. Fa-
kat Hz. Ömer, kıtlık yılında, zarûret, ihtiyaç ve insanların yaúatılması
ilkelerine dayanarak, hırsızlara söz konusu cezayı uygulamamıútır.
Fakihler de bu yönde icmâ etmiúlerdir. 30
e. Zinâ
øslâm bilginlerinin ço÷unlulu÷una göre, muhsan olmayanın, yani
sahih bir evlilik ba÷ı bulunmayan kiúinin zina etmesi durumunda ce-
26 øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s. 24-42; Mısır Kanunu, md. 25, sene
1929.
27 Ahmet Muhammet ùâkir, Nizâmu’t-Talâk fi’l-øslâm, Mısır 1354/1935, n. 90.
28 øbn Rüúd, Ebu’l-Velid Muhammed øbn Ahmed, Bidâyetü’l-Müctehid ve Nihâtetü’l-
Muktasıd, Kahire ts., c. II, s.326.
29 Mâide 5/38.
30 øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.7-9.