Page 141 - Microsoft Word - orjinal
P. 141

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                141

           (zamanın de÷iúmesiyle) hükümlerin de÷iúece÷i prensibine uygun ola-
           rak, bu konuda sünnetteki uygulamaya dönmeyi uygun görmüúlerdir. 26
                                                           27
           Ça÷daú bilginlerden  ùeyh Ahmet Muhammet  ùakir,  Hz. Ömer’in
           uygulamasını, úer‘î siyâsetin gere÷i olarak devlet baúkanının koydu÷u
           hüküm olarak de÷erlendirmiú ve “zira, kimsenin Kitap ve Sünnet’in
           açık beyanı ile sâbit olan hükümleri de÷iútirmeye veya onunla baúka
           bir hüküm arasında tercihte bulunmaya yetkisi yoktur; bu tercih ister
           tek bir úahıs tarafından isterse kollektif olarak ümmetin tamamı tara-
           fından yapılsın, fark etmez ” demiútir.
              c. Ümmü Veledin Satıúı
              Ümmü veled, sahiplerinin kendilerinden çocuk sahibi oldu÷u cari-
           yelerdir. Bunların satılması, Hz. Peygamber (s.a.s) ve Hz. Ebû Bekir
           zamanlarında câiz idi. Fakat Hz. Ömer, “kanlarımız, onların kanlarına
           karıútı” diyerek, ümmü veledin satıúını yasaklamıútır.
              Bu takdire úayan bir görüútür. Çünkü øbn Rüúd el-Hafîd’in ifade-
           siyle, “kiúinin, kendisinden çocuk do÷uran kölesini satması, güzel
           ahlakla ba÷daúmaz. Hz. Peygamber de; ‘güzel ahlakı tamamlamak için
           gönderildim’ buyurmuútur.” 28
              d. Hırsızlık
              øslâm hukukunda hırsızlı÷ın cezası, el kesmektir. Bunun
           Kur’an’daki delili, “Hırsız erkeklerle hırsız kadınların ellerini kesin” 29
           âyeti kerimesidir. Bu konuda kavlî ve fiilî sünnet delili de vardır. Fa-
           kat Hz. Ömer, kıtlık yılında, zarûret, ihtiyaç ve insanların yaúatılması
           ilkelerine dayanarak, hırsızlara  söz konusu cezayı uygulamamıútır.
           Fakihler de bu yönde icmâ etmiúlerdir. 30
              e. Zinâ
              øslâm bilginlerinin ço÷unlulu÷una göre, muhsan olmayanın, yani
           sahih bir evlilik ba÷ı bulunmayan kiúinin zina etmesi durumunda ce-

           26  øbn Kayyım,  ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s. 24-42; Mısır Kanunu, md. 25, sene
             1929.
           27  Ahmet Muhammet ùâkir, Nizâmu’t-Talâk fi’l-øslâm, Mısır 1354/1935, n. 90.
           28  øbn Rüúd, Ebu’l-Velid Muhammed øbn Ahmed, Bidâyetü’l-Müctehid ve Nihâtetü’l-
             Muktasıd, Kahire ts., c. II, s.326.
           29  Mâide 5/38.
           30  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.7-9.
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146