Page 137 - Microsoft Word - orjinal
P. 137

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                137

           örfün de÷iúmesi sebebiyle, bu iúler için ücretle çalıútırılmasına cevaz
           vermiúlerdir.
              Aynı úekilde sonraki âlimler,  Hanefî  mezhebindeki “menfaatler
           tazmin edilmez” kâidesine ra÷men, yetim ve vakıf akarlarını gasp
           eden kiúilerin, menfaatlerini de tazmin etmeleri gerekti÷i yolunda
           fetvâ vermiúlerdir. Keza, zamanın de÷iúmesiyle hükümlerin de÷iúece-
           ÷i prensinden dolayı, mezhebin kabul etti÷i asli hükmün aksine, yetim
           ve vakıf binalarının bir seneden fazla, arazilerinin ise üç seneden fazla
           süreyle kiraya verilmesinin câiz olmadı÷ına fetvâ vermiúlerdir.
              Bundan baúka, eskiden evler aynı tarzda yapılıyordu. Alıcı evin bir
           odasını gördü÷ünde, evin tamamını görmüú sayılırdı ve Hanefîlerce
           tanınan görme muhayyerli÷ine  (hıyâr-ı rü’yet), yani görmeden aldı÷ı
           malı görünce alıú veriúi feshetmeyi isteme hakkına sahip olmuyordu.
           Fakat sonraki fıkıh bilginlerinin  zamanında, binalar  eskiden  oldu÷u
           gibi aynı tarzda yapılmadı÷ından, bu bilginler, evin bütün odalarının
           bir tarzda  yapılması durumu hariç, alıú veriúten önce  alınacak evin
           bütün odalarının görülmesi gerekti÷ini söylemiúlerdir.  Mecelle-i Ah-
           kâm-ı Adliyye de bunu kabul etmiútir. 13

              E. Nassların De÷iúmesi
              Eski ve modern bütün hukuk sistemlerinde hükümlerin de÷iúmesi
           sabittir. Ça÷daú hukuk sistemlerinde bu mutlak manada gerçekleúmek-
           tedir. Zira kanunlar, insanlar tarafından yapılmıú olup, yapıldı÷ı yolla
           de÷iútirilirler. E÷er bu hukukî bir metin ise, sonradan gelen baúka bir
           metin ile de÷iútirilir.
              Müslümanlara gelince, müçtehitlerin ço÷unlu÷u, hükümlerin de-
           ÷iúmesi prensibini kabul  etmiútir. Fakat Kitap ve Sünnet’te açık bir
           hüküm bulunan konularda, bu de÷iúimin câiz olup olmadı÷ı hususun-
           da ihtilâf etmiúlerdir. Bu konudaki zorluk, øslâm hukukunun özelli÷in-
           den ve ilahi kaynaklı olmasından kaynaklanmaktadır.
              ùüphesiz Kitap ve Sünnet’te nesih vuku bulmuútur. Neshin mana-
           sı, sebepleri ve úartlarını önceki bölümde açıklamıútık. Aynı úekilde,
           fiilen gerçekleúmiú olması sebebiyle, neshin câiz oldu÷u hususunda

           13  Md. 326.
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142