Page 133 - Microsoft Word - orjinal
P. 133

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
                 øslâm Hukukunun Harici Kaynakları








              I- Hükümlerin De÷iúmesi

              A. Haricî Kaynaklar
              øslâm hukuku, kayna÷ı bakımından ilahi bir hukuktur. Bu özelli÷i
           sebebiyle  øslâm hukukunda hükümlerin, zaman,  mekân ve ihtiyaca
           göre de÷iúmesi konusunda, dikkatli davranmak ve iyi araútırma yap-
           mak gerekir.
              øslâm hukukunun kaynaklarını usul bilginleri, bilinen  edille-i
           úer‘iyye’de toplamıúlardır. Bir önceki bölümde bu deliller incelenmiú-
           tir.
              Bu arada, usulcülerin ıstılahlarına girmemiú olan di÷er bir takım
           øslâm hukuku kaynaklarının da incelenmesi gerekir. Bunlar, bizzat
           devletin çıkardı÷ı kanunlar, örf ve âdetler ve  hîle-i úer‘iyye’dir. Bu
           kaynaklar, edile-i úer‘iyye diye bilenen asli hukuk kaynaklarından
           ayırt edilmesi için haricî kaynaklar diye isimlendirilmiútir.
              Bu bölümde, fakihlerin ahkâmın de÷iúmesi konusundaki konumla-
           rı açıklanacaktır. Sonra bu açıklamalar do÷rultusunda, haricî kaynak-
           ların øslâm hukukuna tesiri, usulcülerin kendi metotları ve úer‘î deliller
           konusundaki üslupları ile bu hususu ba÷daútırmada takip ettikleri me-
           tot açıklanacaktır.

              B. øslâm Dininin Amaçları
              ùâfiî øzzüddîn ibn Abdusselâm, Hanbelî øbn Kayyım el-Cevziyye
                                     1
           ve Mâlikî Ebû øshak eú-ùatıbî  gibi farklı mezheplere mensup pek çok
           øslâm bilgini,  øslâm hukukunun metotları, gayeleri ve üzerine bina
           edildi÷i maslahat ve sebepler hakkında kitaplar yazmıútır. Bu bilginler


           1  Bunların biyografileri daha önce geçmiúti. Bkz. øbn Abdusselâm, øzzuddîn, Kavâ-
             idü’l-Ahkâm fî Mesâlihi’l-Enâm, c. I, s.1 vd.;  eú-ùâtibî, el-Muvafakât, c. II, s. 5 vd.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138