Page 128 - Microsoft Word - orjinal
P. 128

128                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           ve ihtiyata uygundur.
              økinci soruyla ilgili olarak tercih edilen görüú, bir meselede belli
           bir mezhebi taklit eden avamdan bir kiúinin, baúka bir meselede, di÷er
           bir mezhebi taklit etmesinin câiz oldu÷u úeklindedir. Ancak úu kadar
           var ki, bu meselenin önceki mesele ile ba÷lantısının olmaması gerekir.
           Aynı úekilde, avamdan olan bir kiúi, bir hükümde bir müçtehide tâbî
           oldu÷unda, baúka bir hükümde di÷er bir müçtehidin fetvâsına uyabilir.
           Ancak bu kiúi, bir müçtehidin görüúüne tâbi olup da onunla amel ettik-
           ten sonra, bu konuda baúka bir fetvâ ile amel edemez. 170

              E. Sahâbe Sözü
              Daha önce, sahâbenin icmâı ile amel edilece÷i konusunda Sünnî
           mezhepler arasında görüú ayrılı÷ı bulunmadı÷ını görmüútük. Ancak
           bir sahâbînin görüúüne uymanın lüzumu veya bunun kıyasın veya
           di÷er fetvâların önüne geçirilip geçirilemeyece÷i konusunda ihtilâf
           bulunmaktadır. 171
              Bu konuda bazı Hanefîler, sahâbe sözünün dînî delillerden oldu-
           ÷unu ve bu yüzden uyulması gerekti÷ini söylemiúlerdir. Zira sahâbîler,
           Hz. Peygamberin en  yakınında  olup, onun sünnetini, durumunu,
           âyetlerin iniú sebeplerini, nassların anlamlarını ve yorumlarını en iyi
           bilen kiúilerdir. Sahâbîler hakkında Resûlullâh; "Ashâbım yıldızlar
           gibidir, hangisine uyarsanız, do÷ru yolu bulursunuz" buyurmuútur.
              Ancak di÷er mezheplerde a÷ırlıklı görüú, sahâbe sözünün delil ol-
           madı÷ı ve uyulması gerekmedi÷i úeklindedir. Hanefîlerden el-Kerhî de
           bu görüútedir. Hatta el-Gazâlî bunu, aslı olmayıp evham mahsulü kay-
                                  172
           naklar arasında saymıútır.  Aksi görüúte olanların dayandıkları hadis,
           onlara uymanın gerekti÷i anlamına gelmez. Ayrıca hadisin isnadı za-
           yıf olup, delil teúkil etmez. 173



          170  el-Âmidî, el-øhkâm, c. III, s.174.
          171  øbn Melek, ùerhu'l-Menâr, s. 252; øbn Kayyım, ø‘lâmu'l-Muvakki‘în, c. IV, s.104
             vd.
          172  el-Gazâlî, el-Mustasfâ, c. I, s.135.
          173  øbn Hazm, el-øhkâm, c. VI, s. 82; øbn Kayyım, ø‘lâmu'l-Muvakki‘în, c. II, s.174; Ibn
             Emir el-Hâc,  Muhammed  øbn Muhammed,  et-Takrîr ve't-Tahyîr, Kahire 1316-
             18/1898-1900, c. III, s. 99.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133