Page 130 - Microsoft Word - orjinal
P. 130

130                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Mecelle’nin 14. maddesinde; “Açıkça hüküm bulunan yerde, içti-
                         176
           hat yapılamaz”  denilmektedir. Bu  kâide  Mecâmi‘den alınmıú
               177
           olup,  "Halbuki zan, hak namına hiçbir  úeyin yerini tutmaz." 178
           âyetine dayanmaktadır. Bu, hâkim veya müçtehidin, dinî metin (nass)
           veya kanun bulundu÷unda bunlarla sınırlı oldu÷u; kendi  görüúüyle
           hükmetmesi veya nassa aykırı baúka bir hüküm çıkarmasının mümkün
           olmadı÷ı anlamına gelmektedir.
              Bu prensibin akla uygun oldu÷unda úüphe yoktur. Zira içtihatta,
           elden gelen çabanın sarf edilmesi anlamı vardır. Hâlbuki istenen úey
           açıkça nasslarda mevcut iken böyle bir çabaya gerek yoktur. Meselâ
                                                         179
           Kur'an-ı Kerîm'de; "Allah alıúveriúi helâl kılmıútır"  âyetiyle açıkça
           alıúveriúin helâl oldu÷u ifade edilmektedir. Bu açık nass varken, bu-
           nun aksine bir içtihatla, alıúveriúin haram oldu÷unu söylemek câiz
           de÷ildir.
              Mecelle’deki di÷er maddede, “øçtihat baúka bir içtihatla bozul-
                             180
           maz” denilmektedir.  Bu kâide,  el-Eúbâh ve'n-Nezâir’den alınmıú
                                                          181
           olup, orada "øçtihat içtihat ile bozulmaz" úeklindedir.  Bunun anlamı,
           hâkim bir olayda kendi içtihadıyla hüküm verse, sonra da bunda hata
           etti÷i ortaya çıkıp baúka bir görüúe dönse, bu de÷iúiklik, önceki içtiha-
           dına dayalı vermiú oldu÷u hükmü bozmaz.
              Bu kuralın varlık sebebi, hükümleri de÷iúkenlik ve istikrarsızlıktan
           uzak tutmak olup, sahâbenin icmâıma dayandırılmıútır. Ebû Bekir es-
           Sıddîk'in pek çok konuda hüküm verdi÷i, Ömer b.  Hattâb'ın da  ona
           muhalefet etti÷i, ancak Hz. Ömer halife olunca önceki hükümleri
           bozmadı÷ı rivâyet edilmektedir. 182
              Bunun dıúında, günümüzde bu kural, yalnız ilk hüküm veren mah-
           kemeleri veya aynı derecedeki  mahkemeleri ba÷lamaktadır. Ancak
           temyiz veya istinaf gibi yüksek mahkemeler, kanunda belirtilen úartlar
           do÷rultusunda, ilk mahkemelerin hükümlerini bozabilir.


          176  "Mevrid-i nassda içtihada mesâ÷ yoktur."
          177  Bkz. Güzelhisari, Menâfi, s. 329.
          178  Yunus 10/36.
          179  Bakara 2/275.
          180  "øçtihat ile içtihat nakz olunmaz" (Md. 16)
          181  es-Suyûtî, el-Eúbâh,  s. 71; øbn Nuceym, el-Eúbâh, s. 41.
          182  es-Suyûtî, el-Eúbâh, ay.
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135