Page 124 - Microsoft Word - orjinal
P. 124

124                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              C. øçtihadın Gereklili÷inin Delilleri
              Müçtehitte bulunması gereken úartları taúıyan herkesin içtihat et-
           mesi gerekti÷i konusunda, Kitap ve Sünnette bol miktarda delil bulun-
           du÷u gibi, sahâbe ve dört mezhep imamı da bu hususta icmâ etmiú-
             152
           tir.  Söz konusu deliller özetle úunlardır:
              1) Kitap
              Kur'an-ı Kerîm, hükümlerin anlaúılmasında ve açıklanmasında dü-
           úünmeyi ve ibret almayı, ihtilâf edildi÷inde dinin aslına müracaat et-
           meyi emretmektedir. Nitekim Kur'an'da; "Ey basîret sahipleri ibret
                153
           alın." ; "Herhangi bir hususta anlaúmazlı÷a düútü÷ünüz takdirde,
                                        154
           onu Allah ve Resûlüne arz edin."  buyurulmaktadır.
              2) Sünnet
              Hz. Peygamber konuyla ilgili olarak úöyle buyurmuútur:
              "Çalıúın, elinizden gelen gayreti sarf edin, herkes, kendisi için ya-
           ratılana ulaúır." 155
              "Hâkim hüküm verirken içtihat edip içtihadında isâbet ederse, ona
           iki sevap vardır; içtihat edip içtihadında hata ederse, bir sevap  var-
           dır." 156
              "ølim talebi her Müslüman'a farzdır." 157
              "Âlimler, (dinî konularda) ümmetimin güvenilir kiúileridir." 158
              "Âlimler, yeryüzünün kandilleri, peygamberlerin halîfeleri, benim
           ve di÷er peygamberlerin vârisleridirler." 159
              Bu haberlerin hepsinde, çalıúmaya, ilme ve içtihada teúvik bulun-
           maktadır.


          152  Bkz. eú-ùevkânî, Risâletü'l-Kavli'l-Müfîd fî Edilleti'l-øctihâdi ve't-Taklîd, 1929, c.
             III, s. 139 vd.; øbn Kayyım, ø‘lâmu'l-Muvakki‘în, c. II, s. 128 vd.
          153  Haúr 59/2.
          154  Nisâ 4/59.
          155  el-Âmidî, el-øhkâm, c. III, s. 170.
          156  Müslim, Sahîh, c. V, s. 131; el-Buharî, Sahîh (el-Aynî'nin ùerhi ile), c. XXV, s. 67.
          157  es-Suyûtî,  el-Câmiu’s-Sa÷îr, n. 5264 (Beyhakî, Taberânî, Hatîb ve  øbn Adiy'den
             naklen). Muhyiddin en-Nevevî manası sahih olsa da hadisin zayıf oldu÷unu söyle-
             miútir. Bkz. en-Nevevî, Fetâvâ'n-Nevevî, ùam 1348/1929, s.118.
          158  es-Suyûtî, el-Câmiu’s-Sa÷îr, n. 5702 (ed-Deylemî'den naklen. Bu hadis zayıftır.)
          159  es-Suyûtî, el-Câmiu’s-Sa÷îr, n. 5704 (øbn Adiy'den naklen. Bu hadis de zayıftır.)
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129