Page 120 - Microsoft Word - orjinal
P. 120

120                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           sının reddi için bir sebeptir. Görüldü÷ü gibi iki mezhep arasındaki fark
           nazaridir. Zira ikisinde de netice aynıdır.
              5. Maklûb istishâbı. Buna istishâbu’l-hal fi’l-mâzî de denmekte-
           dir. Bunun anlamı, hâlihazırda varlı÷ı veya  yoklu÷u sâbit olan bir
           úeyin, aksine delil bulunmadı÷ı sürece, geçmiúte de aynen oldu÷unun
           kabul edilmesine hükmedilmesidir. Meselâ, fakihler bir çeúit muamele
           usûlünün veya kendi zamanlarında bilinen bir ölçek çeúidinin Hz.
           Peygamber zamanında olup olmadı÷ı hususunda araútırmaya baúladık-
           larında, aksine bir delil  yok ise, istishâb deliline  dayanılarak buna
           olumlu manada hükmedilir. Bu tercih yoluyla olup, bundan daha faz-
           lası de÷ildir. 144

              E. Eski ùerî‘atler
              øslâm hukuk usûlündeki kaynaklar konusunda son sözü söyleme-
           den, kabulü konusunda ihtilâf bulunan son bir delilden daha bahsede-
           ce÷iz. O da; “öncekilerin úerî‘atının, bizim için de geçerli” olmasıdır
           (úer‘u men  kablenâ). Bu çerçevede, “øslâm dini kendinden önceki
           dinlerin hükmünü ortadan kaldırmıú mıdır, kaldırmamıú mıdır?” soru-
           sunu cevaplandıraca÷ız.
              Bir kısım bilginler, øslâm úerî‘atının önceki bütün dinlerin hüküm-
           lerini ortadan kaldırdı÷ını, øslâm’da devam etti÷ine dair delil olanların
           bundan müstesna tutuldu÷unu ileri sürmüúlerdir. Bu, usulcülerin tercih
           etti÷i bir görüútür. 145
              Di÷er bir kısım bilginler ise, “öncekilerin úerîati bizim için de ge-
           çerlidir” demiú ve açıkça neshedildi÷ine dair bir  delil bulunmayan
           konulurda, øslâm’dan önceki úerîatlerle amel edilmesi gerekti÷ini ka-
                                         146
           bul etmiúlerdir. Nitekim  Mecâmi  ve  Mecelle’de;  “Kadim, kıdemi
           üzere terk olunur” denmektedir. 147
              Genel olarak söyleyecek olursak, bu delilin özellikle ibadet konu-
           larında bir faydasının olmadı÷ını düúünüyoruz. Muâmelât konularında
           ise, eski  âdetlerin  øslâm hukukunda  bırakmıú oldu÷u tesir gelecek
           bölümde ele alınacaktır.

          144  es-Subkî, el-øbhâc fî úerhi’l-Minhâc, (el-øsnevî ùerhi ile birlikte) c. III, s. 111-112.
          145  el-Gazâlî, el-Mustasfâ, c. I, s. 132; el-Âmidî, el-øhkâm, c. III, s. 129.
          146  Güzelhisari, Menâfi, s. 211, 326.
          147  Md. 6.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125