Page 122 - Microsoft Word - orjinal
P. 122

122                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           den sonra Sünnî fakihler, baskı ve zulümden korkarak, içtihat kapısını
           kapatmak ve bilinen dört mezheple yetinmek konusunda ittifak etmiú-
           lerdir. Daha sonra Arap medeniyeti yavaú yavaú gerilemiú, duraklama
           her alanı kuúatmıútır. Bunu taklidin  yaygınlaúması, fıkıhta içtihadın
           duraklaması, vehim ve cehalet üzerine kurulan bid’atlerin ço÷alması
           ve çöküú ve atâletin göstergelerinden biri olan akıl ve mantık dıúı hu-
           rafelerin yaygınlaúması takip etmiútir.
              Cahil taklitçiler, kaç kere fıkıhla iliúkisi olmayan de÷ersiz úeylere
           sarılmıúlardır! Nice yabancı veya müsteúrik bunu görerek, øslâm hu-
           kukunun gerili÷ine hükmetmiú ve yeni  medeniyetle uyuúmayaca÷ını
           zannetmiútir! On dokuzuncu asra kadar bu böyle devam etmiú ve bu
           asırdan itibaren, her yerde ıslahat hareketleri baúlamıú ve daha önce
           anlatılan salih geçmiúimizin mezhebi ortaya çıkmıútır. ùeyh Muham-
           med Abduh gibi imamlar ortaya çıkarak, belirli bir  mezhebi taklit
           etmenin gerekli olmadı÷ını söyleyerek insanları taklidi terk etmeye
           ça÷ırmıúlardır. ømkânlar ölçüsünde mezheplerin birleútirilmesini, di-
           nin gerçek kaynaklarına ve ruhuna dönülmesini, bu úekilde medeniyet
           ve ilerleme yolunda yürünmesini savunmuúlardır.

              B. Müçtehitler
              Her isteyenin içtihat etme hakkı yoktur.  øçtihat yapacak kiúinin,
           hüküm çıkarmaya ve delil getirmeye yeterli olması gerekir. Müçtehi-
           din, akıllı, reúit, adâletli, güzel ahlaklı olması gerekir. Ayrıca hüküm-
           lerin kaynaklarını; bu çerçevede úer‘î delilleri, bunları elde etme tek-
           niklerini,  dili, tefsiri, esbâb-ı nüzûlü, râvilerin durumunu, cerh ve
           ta’dil yollarını, nasih ve mensuhu bilmesi gerekir. Bunun yanında eú-
           ùâtıbî, dinin  maksatlarını tam  bir  úekilde kavrayacak anlayıúa sahip
           olmasını da úart koúmuútur. 149
              Bu úartlar, fıkhın bütün meselelerinde içtihat edecek olan mutlak
           müçtehitler için gereklidir. Ancak bu úartlar mutlak müçtehit dıúında-
           kiler için zorunlu de÷ildir. Bir meselede içtihat edecek olan müçtehi-
           din ise, içtihat edece÷i konuyla ilgili delilleri ve gerekli úeyleri bilmesi
           yeterlidir.


          149  eú-ùâtıbî, el-Muvâfakât, c. IV, s. 106.
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127