Page 117 - Microsoft Word - orjinal
P. 117
SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ 117
ediyorsa, kâfirlerle savaú esnasında Müslüman esirlerin öldürülmesi
câiz olur.
4. ømam Mâlik, hırsızlık suçuyla zanlı olan kiúinin hapsedilmesini
câiz görmüútür. Onun talebeleri, zanlının dövülebilece÷ini dahi söy-
lemiúlerdir. Onlara göre dövmenin, çalınan malın ortaya çıkarılması
ve hırsızın baúkalarına ibret ve ikaz olarak gösterilmesi gibi iki faydası
132
vardır. Ancak dövme esnasındaki ikrarın da bir de÷eri yoktur. Bu,
Romalılarda, Orta Ça÷ Avrupa’sında ve eski Çin kanununda zanlının
133
dövülmesinin mubah olmasına benzer bir görüútür.
Bunlar, Mâlikî mezhebinde mürsel maslahat delilinin bir özeti-
dir. Hanbelîlerden ømam et-Tûfî, ùâfiîlerden ømam el-Gazâlî gibi bazı-
ları dıúında di÷er imamlar, genel olarak bu delili kabul etmemiúlerdir.
el-Gazâlî, buna ıstıslâh ismini vermiú, ancak onu beúinci bir delil ola-
rak görmemiú; zorunlu, kesin ve genel olması úartıyla bunun kullanıl-
masına cevaz vermiútir.
Buna göre el-Gazâlî, düúman Müslüman esirleri kalkan yaptı÷ın-
da, onların galip gelmesini ve bütün Müslümanların öldürülmesini
önlemek amacıyla, Müslüman esirlerin öldürülebilece÷ini söylemiútir.
Ancak o, hırsızlıkla suçlanan zanlının dövülmesini kabul etmez. Çün-
kü hırsızın konuúturulması, baúka maslahatlarla çeliúmektedir. O da
dövülenin maslahatı ve suçsuz olma ihtimalidir. “Suçluyu dövmemek,
suçsuzun dövülmesinden daha hafiftir.” 134
Görüldü÷ü gibi, el-Gazâlî’nin sanı÷ın dövülmesi konusundaki gö-
135
rüúü, ça÷daú teorilere, Hanefi mezhebinde tercih edilen görüúe ve
“Devlet baúkanının hata ile affetmesi, hata ile cezalandırmasından
136
hayırlıdır” hadisine uygundur.
132 Ancak ømam Sahnûn, bu tür ikrarın sahih oldu÷unu belirtmiútir. Bkz. eú-ùâtıbî, el-
ø‘tisâm, a.y.
133 Keeton, Principles, s.269.
134 el-Gazâlî, el-Mustasfâ, a.y.
135 el-Mebsût, c. XXIV, s. 70.
136 es-Suyûtî, el-Câmiu‘s-Sa÷ir, n. 313. et-Tirmizî, el-Beyhakî, el-Hâkim ve øbn Ebi
ùeybe’den naklen.