Page 113 - Microsoft Word - orjinal
P. 113

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                113

           delil varsa görünürdeki açık kıyası terk edip, istihsan ilkesine dayana-
           rak daha kuvvetli delili tercih etmiúlerdir.
              Meselâ, ma÷dum olan bir úeyin, yani akit anında mevcut olmayan
                                    118
           bir úeyin satılması bâtıldır.   Hanefi mezhebinde menfaatler,  akit
           anında mevcut olmaması nedeniyle ma÷dum sayıldı÷ından, kira söz-
           leúmesi ma÷dumun satılmasıdır ve kıyasa göre bâtıl olması gerekir.
           Fakat kitap,  sünnet ve icmâ delilleriyle buna cevaz verilmiútir. Bu
           delillerin hepsi, kıyastan daha kuvvetli oldu÷u için, kira sözleúmesi
           konusunda kıyastan vazgeçilmiú ve “istihsan prensibine göre câizdir”
           denilmiútir.
              Istisnâ‘ sözleúmesinde de durum aynıdır. Istisnâ‘ sözleúmesi, bir
           kiúinin di÷erinden bir úey imal etmesini istemesidir. Bu sözleúme, akit
           anında mevcut olmayan bir  úey üzerinde  gerçekleúmiú olur. O da,
           yapılması istenen  úeydir. Öyleyse  bu akit,  kıyasa göre bâtıl olması
           gerekir. Ancak bu sözleúme, fiilî sünnet, icmâ delili ve insanların tea-
           mülüne ba÷lı olarak câiz oldu÷u için, kıyastan vazgeçilerek, istihsanen
           câiz oldu÷u kabul edilmiútir.
              Bu úekilde hüküm çıkarmayı, yani daha kuvvetli bir delil sebebiy-
           le kıyastan dönmeyi di÷er fakihler de kabul etmiúlerdir. Ancak bazıla-
           rı, di÷er deliller arasında buna özel olarak istihsan adının verilmesine
                          119
           itiraz etmiúlerdir.  Bazıları da, “øslâm dîninde kıyasa aykırı bir úey
           olmadı÷ı, kıyasa muhalif oldu÷u zannedilen durumda ise, ya kıyasın
           fâsid oldu÷u ya da o hükmün dinden oldu÷unun nass ile sâbit olmadı-
           ÷ı” görüúünü ileri sürerek istihsana mahal olmadı÷ını söylemiúler-
           dir. 120

              Her halükârda, istihsan kelimesi bu yorumla sınırlı kalsaydı, konu
           hakkında ciddi bir ihtilâf çıkmazdı. Görülece÷i üzere o, sözlük anla-
           mının dıúına çıkmamaktadır. østihsan kelimesi, bir  úeyi güzel saydı
           anlamına gelen istahsene fiilinin mastarıdır. ùüphesiz bütün fakihler,
           nassı ve daha kuvvetli delili di÷erlerinden öne geçirmeyi güzel kabul
           etmiúlerdir.

          118  Mecelle, md. 205.
          119  el-Gazâlî, el-Mustasfâ, c.I, s. 139.
          120  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Müvekki‘în, c. I, s. 335; øbn Teymiye, Mecmuatü’r-Rasâili’l-
             Kübrâ, Mısır 1323/1905, c. II, s. 218.
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118