Page 109 - Microsoft Word - orjinal
P. 109

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                109

              c) øcmâ
              Sahâbe, kıyasın kullanılması konusunda görüú birli÷i içindedir. Bu
           çerçeveden olarak Hz. Ömer, Ebû Mûsâ el-Eú‘arî’ye yazdı÷ı mektup-
           ta; “emsalleri ve benzerleri ö÷ren ve iúleri bu bildiklerine  kıyasla”
                   104
           demiútir.  Baúka bir rivâyette Hz. Ömer, içki içene uygulanacak ceza
           hususunda sahâbeyle istiúare etmiútir.  Hz. Ali de  ona; “içki içene,
           iffete iftira atan kiúiye uygulanan, 80  de÷nek cezasını uygulayalım.
           Çünkü kiúi, içti÷i zaman sarhoú olur, sarhoú olunca saçmalar, saçma-
                                        105
           layınca da iftira eder” demiútir.  Burada içki içmek, iftiraya kıyas
           edilmiútir.
              d) Aklî delil
              Kıyası kabul etmeyenlerin ileri sürdükleri delil, sırf arzu ve heves
           üzerine bina edilen kiúisel görüú ile ilgilidir. Bu fâsid bir kıyastır. Sa-
           hih ve makbul bir kıyas ise, gerçek ve açık bir illete dayanan, dinin
           asli maksatlarına uygun olan kıyastır.  Böyle bir kıyas nasslara  asla
           aykırı olamaz. Çünkü sahih rivâyetler, hem var olma hem de olmama
                                                    106
           açısından, her zaman makul olanla uyumludur.
              C. Kıyasın Rükünleri ve ùartları
              Kıyasın dört rüknü vardır:
              1. Asıl. Bu, kendisine kıyaslanan (makîsun aleyh) meseledir.
              2. Fer‘. Bu (makîs) kendisi kıyaslanan meseledir.
              3. Hüküm. Bu, kıyas yoluyla verilen hükümdür.
              4. øllet. Bu da asıl ile fer‘i birleútiren ve kıyasın sebebi olan ortak
           özelliktir. Daha önce zikredilen örnekte, içki asıl, nebiz fer‘, sarhoú
           etme illet ve haram ise hükümdür.
              Tercih edilen görüúe göre, kıyasın sahih olması için úu úartları ta-
           úıması gerekir:
              1. ølletin, dinen amaçlanan hükümleri ortaya çıkaracak tarzda mü-


          104  øctihat bölümünde, bu mektubun metni ve kayna÷ı konusundaki farklı görüúler
             açıklanacaktır.
          105  ømam Mâlik bunu Muvattâ’da rivâyet etmiútir. Bkz. es-Suyûtî, Tenviru’l-Havâlik,
             c. III, s. 178.
          106  Ibn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. II, s. 24.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114