Page 107 - Microsoft Word - orjinal
P. 107

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                107

           buna karúılık, øslâm bilginlerinin ço÷unlu÷u ile  ùîa’dan Zeydiyye,
           kıyası delil olarak kabul etmiútir. 93
              Kıyası hüccet olarak kabul eden øslâm bilginlerinin ço÷unlu÷u da,
           kıyasa dayanmanın derecesi hususunda ihtilâf etmiúlerdir. Ehl-i re’y
           veya Irak ekolü, kıyasın alanını geniú tutarken, ehl-i hadîs veya Hicaz
           ekolü, bu hususta çok katı davranmıútır. Mesela bazı Hanefîler, illette
           ittifak olmaksızın sırf vasıflardaki benzerli÷in kıyas için yeterli olaca-
           ÷ını ifade ederken; Ahmed øbn Hanbel mürsel veya zayıf hadisin kıya-
           sa tercih edilece÷ini, bu delilin ancak zorunluluk halinde kullanılabi-
                             94
           lece÷ini söylemiútir.
              Kıyas konusu, onu kabul edenler ile reddedenler arasında tartıúma-
           lara yol açmıútır. Her grup kendi görüúünü desteklemek için úer‘î de-
           liller ileri sürmüútür. Bunlardan önemlileri özetle úunlardır:

              Kıyası kabul etmeyenler, buna ihtiyaç olmadı÷ını, çünkü Kur’an-ı
           Kerim’in kıyasa mahal bırakmadı÷ını ileri sürmüúler ve görüúlerine úu
           âyetleri delil getirmiúlerdir: “...Bu Kitab’ı sana, her úey için bir açık-
                                 95
           lama olarak  indirdik...” ; “...Biz kitapta hiçbir  úeyi eksik bırakma-
                96
           dık...” ; “Hakkında ayrılı÷a düútü÷ünüz herhangi bir  úeyde hüküm
           vermek, Allah’a aittir...” 97
              Ayrıca bunlar, kıyasın zannî oldu÷unu ve zanna dayanılamayaca-
           ÷ını,  nitekim Kur’an’da “…ùüphesiz  zan, hakikat namına hiçbir  úey
                      98
           ifade etmez”  buyuruldu÷unu söylemiúlerdir. Onlar  bir de Hz. Pey-
           gamber’in úu hadisini delil olarak ileri sürmüúlerdir: “Bir kavmin (top-
           lulu÷un), iúleri kendi görüúleriyle kıyas ederek, haramı helâl, helâlı
                                                       99
           haram saymaları ümmetim için en büyük fitnedir” . Aynı úekilde bazı
           sahâbe ve Tâbiînin kıyası kötüleyen  sözlerini delil göstermiúlerdir.
           Kıyasın fikir ayrılı÷ına, mezheplerde ve içtihatta tefrikaya yol açtı÷ı
           sonucuna varmıúlardır.


           93  el-øsnevî, Nihâyetü’s-Sûl, c. III, s. 8.
           94  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. I, s. 25, 26.
           95  Nahl 16/ 89.
           96  En’âm, 6/38.
           97  ùûra, 42/10.
           98  Necm 53/28.
           99  Ibn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. I, s. 217 vd.
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112