Page 106 - Microsoft Word - orjinal
P. 106

106                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           úeylerin suda bekletilerek onu tatlandırması yolu ile elde edilen bir
                                                             89
           içki çeúidi) nass ile haram kılınmadı÷ını farz etsek bile,  sarhoú edici
           olması sebebiyle içkiye kıyas edilmesi ve kıyas edilen mesele ile ken-
           disine kıyaslanan mesele arasındaki “sarhoúluk verme” ortak illeti
           nedeniyle haram kılınması mümkündür. Aynı úekilde ne zaman “sar-
           hoú edicilik  özelli÷i” kaybolursa, o zaman haramlık da ortadan kal-
           kar. 90
              Fakihler, aks kıyası konusunda benzeri bir yola baúvurmuúlar,
           asıl  meselenin hükmünde etkili olan illet ve vasıflar, yeni  meselede
           aynı de÷ilse, nass bulunan meselenin hükmünü yeni olana tatbik et-
           memiúlerdir.
              Bu yüzden kıyas ıstılahta iki çeúittir: tard kıyası (benzer kıyas) ve
           aks kıyası (zıt kıyas).  Tard kıyası; “aslın (hükmü nass veya icmâ
           yoluyla do÷rudan belirlenmiú mesele) hükmünü gerektiren illet konu-
           sunda, asıl ile fer‘ (hükmü nasslarda veya icmâda açıkça belirlenme-
                                              91
           miú mesele) arasındaki eúitlik halidir.”  Bu, illette birlik bulunması
           sebebiyle, benzerin, kendine benzeyene ilhakı ve hükmün birleútiril-
           mesini ifade eder. Aks kıyası ise, “hükmün illetindeki zıtlık sebebiyle,
           bilinen bir úeyin hükmünün aksini, zıt olan di÷eri hakkında kabul et-
           mektir.” 92
              Kıyas kelimesi kullanıldı÷ında, bununla birincisi kastedilir. Bu,
           kıyasın yaygın ve daha  önemli olanıdır. Görüldü÷ü üzere, kıyasın
           takdir etme ve eúitleme anlamı bulunmaktadır ki, bu da lügat anlamına
           uygundur.
              B. Kıyasın Delilleri
              Kıyas, mezhepler arasındaki ihtilâf sebeplerinden biridir. ùîa’dan
           ømâmiyye ile Dâvûd ez-Zâhirî ve ona tâbi olanlar kıyası reddetmiúler,


           89  Nebiz ve bütün sarhoúluk veren içkiler gerçekte úu hadis ile haram kılınmıútır: “Her
             sarhoúluk veren içkidir (hamr) ve her içki haramdır.” Müslim, Sahih,  c.VI, s.101.
           90  el-Kârâfî, el-Furuk, c.VII, s.35.
           91  el-Âmidî, el-øhkâm, c. III, s.6. øbn Hâcib úöyle tarif etmiútir: “Hükmünün illetinde
             fer‘in asıla eúit olmasıdır.” el-Beydâvî ise úöyle tarif etmiútir: “Bilinen birinin hük-
             münü (hükmün misilini) ortak illetten dolayı öteki bilinende ispat etmektir.” Bkz.
             el-øsnevî, Abu Muhammed Abdurrahim, Nihâyetü’s-Sûl, c. III, s.2.
           92  el-Âmidî, el-øhkâm, c.III, s.4.
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111