Page 77 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 77
76 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
ifade eder. Hâlbuki Musa Peygamber’in kutsal kelamı alırken
başından geçenler, onun psikolojik olarak yaşadığı bir tecrü-
be değil; Tora’nın literal ifadelerinde geçtiği şekilde doğada
rüzgâr, bulut, ateş, deprem ve yıldırımlar eşliğinde tezahür eden
Tanrı’nın hem Musa hem de İsrailoğulları’nın gözü önünde
23
tecelli edişidir. Tora’nın “Tanrı’nın celâli” anlamındaki kavôd
24
olarak nitelediği, geleneğin ise lucid speculum (İbr. aspaklaryâ)
olarak açıkladığı bu durum uyarınca Musa Peygamber Sina’da,
bu dağa tecelli eden Tanrı’yı doğrudan duyu organlarıyla, ken-
disinden sonra hiçbir peygambere nasip olmayacak şekilde te-
25
maşa etmiş, O’nunla dünyevi bir ses (kôl) vasıtasıyla görüşmüş,
yani O’nun Kutsal Ruhu’nu müşahede etme yüceliğine kavuş-
26
muştur. Mistik bir vahiy tecrübesinden öte ve tamamen do-
ğal yollarla gerçekleşen Tanrı’yla görüşme sonrası Musa Pey-
gamber, O’nun maddi nitelikteki tabletlere kazıdığı 10 Emir
27
ve diğer hükümleri teslim almıştır. Tora’da Tanrı’nın bütün
hükümlerini (ha-mitsvôt) tabletlere kazıması, ktav kelimesinin
28
ilk anlamı olan “taşa kazımak” anlamındaki katavtî (י ִתָּ ְב ַתָָכָּ)
29
kelimesiyle karşılanmıştır. Dolayısıyla ilgili pasuk uyarınca,
23 Çık.19: 9, 16, 18, 21.
24 Andrei Orlov, The Glory of the Invisible God (New York: T&T Clark, 2019), 2;
Israel Efros, “Holiness and Glory in the Bible: An Approach to the History of
Jewish Thought”, JQR 41/4 (April, 1951), 366.
25 Benjamin Sommer, Revelation and Authority: Sinai in Jewish Scripture and
Tradition (New Haven: Yale University Press, 2015), 35-36.
26 Aynur Çınar, “Yahudilik’te Kutsal Ruh’un Yansımalarından Biri Olarak “Tanrı
Sesi Kôl””, Tarihten Günümüze Yahudilik, ed. Abdullah Altuncu (Ankara:
İlâhiyât Yayınları, 2022), 228.
27 Bk. Çık. 19-24. bâblar.
28 Lee, A Lexicon: Hebrew, Chaldee, and English, 314.
29 “… Sana yazdığım taş levhaları; (halka) öğretilmesi için Tora’yı ve Emir’i
vereceğim.” Çık.24:12;