Page 76 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 76

YAHUDİ VE İSLAM GELENEĞİNDE “KİTAP” KAVRAMINA
                         KARŞILAŞTIRMALI BİR DEĞERLENDİRME          75

          eder; özel anlamda ise ktav-katûvun çoğulu olarak “kitaplar,
          yazmalar” anlamına gelen Ketuvîm. “Kutsal yazmalar” anlamı-
          na gelen Ketuvîm, bilindiği üzere Yahudi kutsal metni Tanah
          yani Yazılı Tora’nın Tora ve Neviîm’den sonraki üçüncü kısmı-
          dır. Yahudi ataları, peygamberleri ve krallarına indirilen vahiy-
          ler bütünü olan Tanah’ın Ketuvîm bölümü Yahudi felsefe ve
          hikmet edebiyatının (Hagiographa) kökenini oluşturur.

              Her ne kadar Tanah vahiy ürünü kabul edilse de Yahu-
          di geleneği Ketuvîm’i oluşturan eserleri vahiy değeri bakımın-

          dan Tora ve Neviîm ile eş değerde kabul etmez. Literal olarak
                                                  20
          “yasa, öğreti, töre…” anlamına gelen Tora,  gelenek tarafından
          Sina Dağı’nda bizzat Tanrı’nın kendisiyle görüşen Mûsâ ara-
          cılığıyla İsrâiloğulları’na gönderilen ve onun tarafından kaleme
                                                     21
          alınan en yüksek dereceli vahiy kabul edilir.  Aslında Musa
          Peygamber’e gelen kelamın vahiy  olduğu  inancı biz Müslü-
          manlara aittir. Zira Yahudi geleneği açısından Tora vahiy ürü-
          nü bir kutsal metin değildir. Onlar açısından vahiy, kendisini
          Kutsal Ruh’un peygamberin ruhuyla birleşme esnasında psi-

          kolojik değişim eşliğinde ortaya çıkan imgelem, vizyon, ses ve
          bir meleğin haber getirmesi ile hasıl olur. Bu yüzden İbranice-
          de vahiy “kutsalın örtüsünün kaldırılması” anlamına gelen gilâ
                                   22
          (הָלִָּגִּ) kavramı ile belirtilir  ve ikinci derece bir peygamberliği
          20  Reuven Firestone,  Yahudiliği Anlamak: Avraam’ın Çocukları, çev. Levent
              Kartal (İstanbul: Gözlem  Yayınevi, 2004), 95; Nahum M. Sarna,  “Biblical
              Literature”, Encyclopedia of Religions, ed. Lindsay Jones (New York: Thompson
              & Gale, 2007), 2/878; Ömer Faruk Harman, “Tevrat’ın Yahudilik’teki Yeri ve
              Tevrat’a Yönelik Tenkit Faaliyeti”, Bütün Yönleriyle Yahudilik - Dinler Tarihi
              Araştırmaları-VIII (Ankara: y.y., 2012), 27.
          21 Yas.4:44.
          22  Ignaz Goldziher,  Mythology Among  The Hebrews, çev. Russell Marineau
              (London: Longsman Green, 1877), 291.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81