Page 64 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 64
MEAL ÇALIŞMALARI, KİTAP VE SUHUF KAVRAMLARI 63
Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Kur’an din koymadı de-
meyelim dinden öte bir hayat felsefesi. Dinin aslında hiç mev-
cut olmayan bir kesin bir manayı. Hocam hemen aklımday-
ken. Anlamdan daha ziyade yorum eklemek daha makul. An-
lam farklı bir şey. Yorumla olayı çözebiliriz. Ama anlam biraz
daha ana metinden uzaklaştıkça hocam daha zorlaşıyor. O ba-
kımdan geriye doğru, o mirastaki anlamları ölçü almalıyız diye
düşünüyorum.
Prof. Dr. Cemal TOSUN: Ve son geldiğimiz nokta da
özellikle kitap kavramına anlam verirken işte hepsini birlikte
düşündüğümde buradaki kitabın –Zalikel Kitab’taki - işte ku-
rallar ya da kanunlar manzumesi olarak anlaşılması gerektiği-
ni düşündüğümüzde, yine o zaman yani Kur’an’ın bir din koy-
maktan öte bir şey müctehitlerin din koyduğu, konusunu iki-
siyle nasıl bir araya getiriyoruz? Diğer taraftan şu da var. Ah-
met hocam sordu gerçi ama usuller değişemez mi? dedi. Me-
sela usuller gelişemez mi? Usüller gelişirse yeni anlamlar ya da
yorumlar üretilemez mi? Biraz kendime yontmak gibi olacak.
Eğitim diye bir alan var. Sonra da din eğitimi diye bir alan
çıktı. Bu bilgilerin teşekkül ettiği dönemlerde böyle müstakil
bir alan yoktu. Fıkhın bir alanıydı. Ama şimdiki eğitimle o za-
man fıkhın alanı olan eğitim arasında çok, dağlar kadar fark
var. Dolayısıyla yani Kur’an’ın ve sünnetin olduğu dönemde de
bu ilimlerin hiçbiri yoktu. Usuller de yoktu. Şimdi yeni usuller
ya da yeni ilimler yeni usullerin ortaya çıkmasına ve yeni an-
lamların üretilmesine katkı sağlayamaz mı? Bu günümüz insa-
na Kur’an’ı veya İslam anlatmak için ne düşünürsünüz?
Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Şimdi bu sözlerin en çok
bana faydası var. Benim muhataplarımdan tek arzu ettiğim,