Page 61 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 61
60 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Prof. Dr. Ahmet Hikmet EROĞLU: Kutsiyet ve müba-
rek. Ne kutsal ne mübarek? Şimdi en çok din konusunda şey
olan o.
Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Şimdi hocam çok faz-
la akılcılık insana huzur vermiyor. Bu doğru. Ama medeniyet
akılla kuruluyor.
Prof. Dr. Ahmet Hikmet EROĞLU: Akla itiraz yok ho-
cam. Kudsiyet çok kullanılıyor ya. Mübarek adam. Kutsal şey.
Kur’an’da da geçen kavramlar bunlar. Hocam bunlar kavra-
mı tahrif mi ediyorlar? Ne kadar ediyorlar. Yani bunu da nasıl
anlamalıyız?
Prof. Dr. Mustafa YILDIRIM: Yani şimdi hocam
Kur’an’daki kavramlar bağlamla çok alakalı. Muttaki adam di-
yorsunuz. Allah’tan korkan sakınan anlamında. Bir de bakı-
yorsunuz ki; Takvayı, Uhud Savaşı’nda ordu komutanına itaat
eden anlamda kullanıyor. Ben bu kavramların, mübarek, mu-
kaddes, takva, haşyet, rıza gibi kavramların şablon olarak anlam
verilmesini çok sağlıklı olmadığını düşünüyorum. Musa (a.s.)
yetmiş kişiyi alarak Sina’ya tövbeye gidiyor. Ayetin devamın-
da şu ifade var. Musa diyor ki; eğer siz şunu şunu yaparsanız
ve zekât verirseniz diyor. Maturidi diyor ki, bu zekât bildiği-
miz zekât olarak anlaşılabileceği gibi buzağıya tapma günahın-
dan tezkiye olursanız, nefsinizi arındırırsanız anlamı vermek
de mümkündür diyor. Yani konu ne? İşte buzağıya tapmanın
günahını çıkartmaya, tövbe etmeye gidiyorlar. Allah diyor ki,
şunu şunu yaparsanız ve zekât verirseniz. Demin hocam uyar-
dı. “Ekame ile Salatın” ilgisini kurabildiniz mi diye haklı ola-
rak? Burada nefsi tezkiye ediyor ama “îtae” ifadesini kullanıyor.
Acaba diyorum namazı ikamet ile zekâtı ita ile kullanmak bir