Page 59 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 59
58 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
ِ
emekle, çabayla, zihin ve beden yorgunluğuyla. َ لِّسُرُنْ نَِأَ انَعِنَمِ امِوَ
ْ َ َ َ َ َ َ
ِ
َ نِوُلَوََلأَا اهُِبِ بٌ َ ذِكِ نَِأَ َلاَِّإِ تُايُلآاِبِ “Bizim mucize göndermeyişimizin
َ
َ َ َ َ
sebebi, öncekilerin gönderilen mucizeleri yalanlamış olmaları-
dır” (İsra17/59). Allah’ın her şeye gücü yeter ama ayakları yere
basan bir din göndermiş. Yani peygamber uçmamış. Peygam-
ber Mekke’den Medine’ye gitmek için Tayy-i Mekân yapama-
mış. Efendim terle, emekle, yorgunlukla, işkenceyle acıyla bir
hayat yaşamış, bir örnek olması bakımından. Dolayısıyla bi-
limsel tespitlerle Kuran’ı savunmaya çalışmak yarın o bilimsel
tespitlerin çökmesiyle Kur’an’ın ‘da çökmesi gibi bir sonuca yol
açar diye düşünüyorum.
ِ
ِ
ِ نِايِّغَبَيُ َ لاَّ خٌزًربِ امْهُنَيِّبِ *** ِ نِايِّقِتَْلِيُ ِ نيُرحَبَْلَا جَرمِ Müthiş bir mucize
ٌ َ
َ ْ َ ْ َ َ ُ َ َ ْ َ َ َ ْ َ ْ َ َ َ َ
diye takdim ediliyor, asırlar öncesinden Kaptan Cousteau’nun
keşfini haber vermiş diye. Şayet Allah’ın kastı o ise denizcili-
ğin yaygın olduğu dönemde bu bilinen bir şeydi. Yani bir kısım
kaptanların tecrübe ettiği bir şeydi. Müfessirler genelde kara
parçası olarak açıklıyor. Yoksa Allah o dönemde bilinmeyen bir
şeyi söylemez diye düşünüyorum. Dolayısıyla Kur’an’ın verdi-
ği bilgilerde bilimsellik aramak yanlıştır. Çünkü bütün bunlar
taşıyıcı vasıtalardır. Bir sepet portakal alırsınız. Naylon poşet-
le taşırsınız. Sepetle taşırsınız. Ama o kaptır. Bizi ilgilendiren
içindeki portakaldır. Toplum tarafından kabullenilmiş ve tev-
hide ve ahlaka vesile kılınacak her anlatımı Allah kullanır diye
düşünüyorum. Benim kanaatim bu yönde.
ِ
رمْقِْلَا قَ َ شَنْاوَ ُةٌعِاسَلَا تُبِرتَْقَا Maverdi üç görüş naklediyor. Bir
َ
َ
ُ َ َ َ َ َ َ َ
tanesi; bir anda oldu, mucize oldu. Biri kıyamete yakın olacak.
Bir görüş daha var, hatta bu görüşü birinci görüş olarak zikre-
diyor. “Hakikatler ortaya çıktı” anlamında bir deyim olduğunu