Page 333 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 333
332 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Burada “yüzüme bakmadı” demek, bana itibar etmedi, değer
vermedi demektir. Dolayısıyla ben bu son ifadelerin mecazi ol-
duğu kanaatindeyim. Kıyame ve Taha surelerindeki ifadelerin
de ahiret değil doğrudan vahiyle, Hazreti Peygamber’le ilgili
olduğu düşüncesindeyim.
Prof. Dr. Mustafa ERDEM: Teşekkür ederim. İrfan Bey
buyurun.
Dr. İrfan KAYA: Bir soru soracaktım hocam. Sabah Hay-
rettin Hoca’nın da söylediği gibi Kur’an’ın Kureyş lehçesiyle
indirilmesiyle ilgili genel olarak böyle bir ön kabulümüz var
ama Kur’an yedi harf üzerine indirildi hadisini bir nasıl yorum-
layacağız? Kur’an mesela Kureyş lehçesi ile indirildi ama biz
biliyoruz ki, İbni Abbas Fatır suresindeki Fatır kelimesinin an-
lamını araştırırken bir kuyu açılması sırasındaki tartışmada ke-
limenin geçtiğini görünce kelimenin anlamını oradan anladı-
ğını söylüyor. Yine Kur’an’ı Kerimin mesela selsebila, zencebi-
la gibi o dönemde genelde Rum topraklarında kullanılan bazı
kavramları kullandığını biliyoruz. Yani bu Kureyş lehçesini biz
nasıl anlayacağız? Bir de bu yedi harf meselesi nedir?
Prof. Dr. Mesut OKUMUŞ: Evet tabii bence Hazreti
Peygamber Kureyş kabilesine mensuptu. Doğal olarak Kureyş
lehçesiyle konuşuyordu. Kur’an okurken de o lehçeye uygun
olarak okudu. Fakat diyelim ki Selman-ı Farisi, Bilal Habeşi,
Suheyb-i Rumi gibi farklı ülkelerden gelen 250 civarında baş-
ka insanlar var. Biz bir grup akademisyenle İngiltere’ye gittiği-
mizde bir arkadaşımız vardı, adı Sadık’tı. Gelinceye kadar İngi-
lizler arkadaşa İngilizcede “ı” harfi olmadığı için “Sadik” dedi-
ler, bir türlü “Sadık” diyemediler. Benzer şeyleri biz Türkiye’de
de görüyoruz mesela. Sinan Çetin’in bir reklam filmi vardı. Laz