Page 324 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 324
KUR’AN KUR’AN-I KERİM’İN CEMİ VE TEFSİRİ 323
Değerlendirmeler
Prof. Dr. Mustafa ERDEM: Sayın Profesör Doktor Me-
sut Okumuş Hoca’mıza çok teşekkür ediyoruz. Gerçekten
MAKAM şu anda büyük bir misyonu icra etmiş olmanın ma-
nevi hazzını yaşıyor. Buna katkı sağlayan sizlere, hepinize te-
şekkür ediyorum. Hocam ben demin Hayrettin Hoca’ma soru
soramadım. Şimdi müsaade ederseniz kafama takılan bir iki
husus acaba zat-ı alileri katılır mı diye de merak ederim. “İnne
Aleyna cem’ahu ve kuranehü” buyurmuştunuz. Ayeti kerime-
den Cenab-ı Hakk’ın Hazreti Peygambere indirdiği kelamın
somutlaşmış hali olarak peygamberimizden çıktığını ifade et-
tiniz. Doğru mu anladım bilmiyorum. Acaba burada cem’ahu
ifadesine siz orada farklı bir mana verdiniz de o bakımdan ben
bunu sorma ihtiyacı hissettim. Peygamberimiz aleyhisselam
mana halinde soyut olan seslendirmeyi bu cem’ahu ifadesiyle
somuta mı dönüştürdü?
Prof. Dr. Mesut OKUMUŞ: Yok hocam benim kanaa-
tim Hazreti Peygambere bunlar lafzen geldi ve okundu. Nite-
kim ayette “cem” kelimesine ilaveten “okuma” anlamına gelen
“kur’anehu” kelimesi de var. Dahası benim âcizane kanaatime
göre bazen Hazreti Peygamber kendisine söylenen bu lafızla-
rı yanlış anladı, çünkü sonuçta o da bir insan olduğu için, her
insanın kendisine söylenen sözü yanlış anlama ihtimali var-
dır. Nihayetinde Allah Resulü ilahi gözetim ve koruma altın-
da olduğu için bu yanlış anlamalar ani müdahalelerle hemen
düzeltildi. Örnek verecek olursak hadis kaynaklarında nakle-
dildiğine göre Allah resulü kendisine ilk defa gelen Cebrail’in
“Oku” şeklindeki emrini, âcizane benim kanaatime göre san-
ki yazılı bir metinden okuyacakmış zannıyla yanlış anlamış ve