Page 290 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 290
VAHİY İNZAL VE TENZİL KAVRAMLARI 289
Bakara’yı daha sonra Nisa suresini sonra da Ali İmran’ı okudu-
ğu yönünde bir rivayeti var.
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: İbn-i Mesud o rivayeti yapıyor.
Önce diyor şurayı okudu sonra burayı okudu diyor. Sûrelerin
sıralamasında bu rivayetlerden hareket ederek Kur’an’ın Mus-
haf tertibinin içtihadi olduğu kanaati var biliyorsunuz. Hz.
Ali’nin Mushaf ’ıyla İbn-i Mesud’un Mushaf ’ı ve diğer bazı
sahabenin Mushaflarında bazı ufak nüanslar bulunmaktadır.
Ama biraz tahmini bir sıralama yapmışlar gibi anlaşılıyor.
Dr. Hasan YÜCEL: Sahabe de yapmış olabilir Hocam.
Yahut bazısı tevkifi öğretilmiş olabilir.
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Hocam muhtemel olan yani
iki arza, iki defa eğer bu tekrar edildiyse o sahabelerin en uzun
sûre Bakara’yı, sonra Ali İmran’ı, sonra ben de bugün başla-
sam o sıralamayı üç aşağı beş yukarı yapabileceğim gibi bir
durum, bir ihtimal çıkıyor. Ama mesela Beyyine sûresi Ka-
dir Suresi’nden sonra. Mesela Alak sûresine bakıyorsun “ْأَرقَإِ
ِ
...قََلِخَ يْذِلَا كَمْسُابِ” diyor. Sonra Kadir sûresi “...هَُانَْلَزَنْأََانِْإِ” iye baş-
d
َ
َ َ
َ ْ
ُ
ْ
lıyor. Adeta okuyucuya, “Biz az önce geçen Alak sûresini Kadir
Gecesi’nde indirdik” şeklinde iki sûre arasında enteresan kısa
ama oraya münasip ince bir bağ kurulmuş oluyor.
Dr. Hasan YÜCEL: Hocam bir de bunlar bağlantılı. Haz-
reti Ebubekir’in cem ettiği tertibinin nüzul sırasına göre oldu-
ğu Hazreti Osman’ın ise şu anki tertipte olduğu ifade ediliyor.
Bunu nasıl açıklayacaksınız?
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL: Hocam ben onu görmedim.
Ona dair detaylı bir okuma yapmadım doğrusu. Bendenizin