Page 249 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 249
248 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
nesil meselesi falan da var ama kendileri için yazıyorlar. Met-
ni de kendilerine göre akrabalarına uzak yerlere ulaştırıyorlar. O
zaman Kur’an, Müslüman toplumun ayrılmaz bir parçası hali-
ne geliyor. Yani okuyorlar, anlatıyorlar, tebliğ ediyorlar, yaşıyorlar.
Yani yaşayan bir Kur’an var ortada. Daha sonra mushafa nakle-
dildiğinde insanlar gevşiyor ve rahatlıyor. Mustafa Hoca’mın de-
diği de o zaman ortaya çıkıyor. Nasıl olsa yazıldı. Yani buradan
okuyan okusun. Ezberlemeye çok fazla gerek yok. Falan deme-
ye başlıyorlar. Yani peygamber dönemindeki uygulama Müslü-
manların canlı geleneğinde Kur’an hem sözlü hem de yazılı bir
metin olarak bulunuyor. Sahabeden gelen rivayetlerden anlıyo-
ruz ki Peygamber (s.a.s.) kendisine vahyedilen ayetleri orada ha-
zır bulunanlara okuyor ve yazdırıyor. Kur’an-ı Kerim’in iddialı
olacak belki ama evet sizin dediğiniz gibi öyle görüşler var, mana
olarak geldiğine dair. Ben hem lafzıyla hem mana olarak geldi-
ği kanaatini taşıyorum. Çünkü lafzıyla ibadet ediyoruz. Yani ha-
disle namaz kılmıyoruz. Hadisler daha çok mana olarak gelmiş
olarak biliyoruz. Hadislerle namaz kılmıyoruz ama Kur’an’la kı-
lıyoruz Demek ki lafzı bizim için önemli. O açıdan nasıl gel-
diyse onu bilemiyoruz Allah bilir ama ümmi olan peygamberin
ِ
ِ
ِ
kalbine o metin ًاقَدَصَمِ للّها ِ نِْذَِإِِبِ كَِبَْلَِقَ ىََلِعِ هَِلَزَنْ هِنِْإِ َ فَ َ لِّيُِربَ ِ جْ�لَ ًاوَدَعِ َ نِاكِ نمِ لُِّقَ
َ
َ
�
َ ُ َ َ َ
�
� ُ َ
ُ
َ ُ
َ
ْ
ِ ِ
ِ
ِ
ِ
نيِّنَمِؤْمْْلِلَ ىر ْ شَبِوَ ىدَهَوَ هِيُدَيُ نيِّبِ امْ�لَ ayetinde bildirildiği üzere bizzat il-
ْ
َ
َ ُ َ ُ َ ً ُ َ ْ َ َ ْ َ َ
ham ediliyor.
ِ
ِ
ِ
ِ
ِ
ًلاَّوسُرَّ َ لِّسُريُ وََأَ ٍبٌاجْحَ ءارَّوَ نمِ وََأَ ًايِّحَوَ َ لاَِّإِ للّها هِمْ�لِكُيُ نَِأَ ٍرشَبَلَ نِاكِ امِوَ
َ
ُ َ ْ ُ ْ َ َ َ ْ ْ َ ُ َ ُ َ َ ُ َ َ َ َ َ
ِ
ِ
ِ ِ
ِ
مْيِّكُحَ يلِعِ هِنِْإِ ءاشَيُ امِ هِنْْذَِإِِبِ يحَويِّفَ َ
َ
َ
ٌ َ ٌ َ ُ ُ َ َ َ ُ
ayetinde ifade edildiği gibi ilham yolu var. Perde arkasın-
dan var. Bir elçi vasıtasıyla geliyor. Ama her halükarda bütün
bunların neticesinde elçi vasıtasıyla geldiği zaman bir metin