Page 204 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 204
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 203
4. Hz. Peygamber’in Vefatında Kur’ân’ın Son Şekli
Burada, Hz. Peygamber vefat ettiğinde Kur’ân’ın cem’
edilmediği, neshin varlığının cem’e engel teşkil ettiği ve
Kur’ân’ın hangi kıraate göre okunduğu gibi hususlar ve iddia-
lar değerlendirilecektir.
4.1. Hz. Peygamber’in Vefatında
Kur’ân’ın Cem’ Edilmediği İddiası
Hz. Peygamber vefat ettiğinde, Peygamber’in gözetimin-
de Kur’ân’ın bir araya getirilmediği bazı rivayetlerde nakledil-
mektedir. Bunlardan biri Zeyd b. Sabit’ten gelen şu rivayet-
tir. İbrâhim er-Ramâdî, Süfyan’dan; Süfyan, İbni Şihâb ez-
Zührî’den o da Ubeyd İbni Sabbâk’tan, o da Zeyd bin Sabi’ten
rivayet etmiştir. Zeyd bin Sabit şöyle dedi: “Peygamber vefat
etti ve Kur’ân bir araya getirilmemişti. Ağaç kabuğu, ağaç göv-
371
desi, palmiye dal ve yaprakları üzerine yazılmıştı.”
4.1.1. Rivayetin Sened Açısından
Değerlendirilmesi
Tamanna İmâdî, bu rivayetin rivayet zinciri hakkında ay-
rıntılı bir eleştiri yaparak rivayetin munkati’ olduğunu, raviler
arasında ‘Ubeyd ibni Sabbâk ile İbni Şihâb ez-Zührî olduğunu
söylemiştir. ‘Imâdî’ye göre bu iki ravinin rivayetleri şüphelidir.
371 Ahmed İbn Hanbel, Fedâilu’s-sahâbe, 1/390 (no: 591); Ebû Muhammed
‘Abdullah ibn Müslim İbn Kuteybe, Garîbu’l-hadîs, 1. Baskı, (Bağdad:
Matba’atü’l-Ânî, 1397 h), 3/668