Page 204 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 204

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 203
              4. Hz. Peygamber’in Vefatında Kur’ân’ın Son Şekli


              Burada, Hz. Peygamber vefat ettiğinde Kur’ân’ın cem’
          edilmediği, neshin varlığının cem’e engel teşkil ettiği ve
          Kur’ân’ın hangi kıraate göre okunduğu gibi hususlar ve iddia-
          lar değerlendirilecektir.

              4.1. Hz. Peygamber’in Vefatında
              Kur’ân’ın Cem’ Edilmediği İddiası


              Hz. Peygamber vefat ettiğinde, Peygamber’in gözetimin-
          de Kur’ân’ın bir araya getirilmediği bazı rivayetlerde nakledil-
          mektedir. Bunlardan biri Zeyd b. Sabit’ten gelen şu rivayet-
          tir. İbrâhim er-Ramâdî, Süfyan’dan; Süfyan, İbni Şihâb ez-
          Zührî’den o da Ubeyd İbni Sabbâk’tan, o da Zeyd bin Sabi’ten
          rivayet etmiştir. Zeyd bin Sabit şöyle dedi: “Peygamber vefat
          etti ve Kur’ân bir araya getirilmemişti. Ağaç kabuğu, ağaç göv-
                                                          371
          desi, palmiye dal ve yaprakları üzerine yazılmıştı.”
              4.1.1. Rivayetin Sened Açısından
              Değerlendirilmesi


              Tamanna İmâdî, bu rivayetin rivayet zinciri hakkında ay-
          rıntılı bir eleştiri yaparak rivayetin munkati’ olduğunu, raviler
          arasında ‘Ubeyd ibni Sabbâk ile İbni Şihâb ez-Zührî olduğunu
          söylemiştir. ‘Imâdî’ye göre bu iki ravinin rivayetleri şüphelidir.








          371  Ahmed İbn Hanbel,  Fedâilu’s-sahâbe,  1/390 (no: 591); Ebû Muhammed
              ‘Abdullah ibn Müslim İbn Kuteybe, Garîbu’l-hadîs, 1. Baskı, (Bağdad:
              Matba’atü’l-Ânî, 1397 h), 3/668
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209