Page 209 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 209
208 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
düzenlenmediğini bildirmektedir. Bu, Kur’ân’da nesh var mıdır
sorusunu akla getirmektedir.
4.2. Kur’ân’da Nesh İddiası
Neshi ve nesihle ilgili ayetleri; siyak, sibak ve kelamın naz-
mı ışığında değerlendirdiğimizde neshin iki türü ile karşılaşı-
yoruz: Birincisi; geçmiş dinlere ait hükümlerin neshi. İkincisi
de Kur’ân’ın kendi içinde olan nesih. Önce birinci nesh türü ile
başlayalım:
4.2.1. Geçmiş Dinlere Ait Hükümlerin Neshi
Nesih’den bahseden Bakara 106. Ayette şöyle buyurulmaktadır:
ِ
ِ
ِ ِ
ِ
ٍ
ِ
ِ� لِّكِ ىَٰلِعِ � للّها نَِا مَْلِعِتِ مَْلََا �اهُلِثْمِ وََا اهُنَمِ ٍريِّخَِبِ تُْأْنْ اهُسَنَنْ وََا ةٌيُٰا نمِ خْسَنَنْ امِ َ
ْ َ
َ
َ
ْ
ْ
َ
َ
َ ْ ُ
ُ
ٓ ْ
ْ
َ
َ ْ
ْ
َ
ْ ْ
َ
َ َ
ْ
ْ
� ٍ
﴾١٠٦﴿ ريُدََقَ ءيشْ َ
ٌ ْ
“Biz bir âyetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya onu
unutturursak (ertelersek) mutlaka daha iyisini veya benzerini
399
getiririz. Allah’ın her şeye kadir olduğunu bilmez misin?”
Allah’ın dini, Hz. Âdem’den günümüze kadar aynıdır. Hz.
Nuh, Hz. Musa, Hz. İsa ve Hz. Muhammed aynı dinin takipçi-
leridirler, sadece şeriatlarda fark vardır ve insanlık farklı aşama-
lardan geçerek gelişmektedir. Zihinsel olgunluk ve sosyal ge-
lişme sürekli devam etmektedir. O yüzden resuller bu gelişme-
nin hangi aşamasında gelmişlerse, o aşamaya göre kendilerine
öğretiler verilmiştir. Bunların bir kısmı değişmez hükümlerdir
ve değişmez olarak kalırlar. Bir kısmı da ilgili döneme göredir.
399 Bakara, 1/106.