Page 139 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 139
138 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
iki şehirde de var olan koca koca binalar yapılırken bu kazı iş-
lemi arkeolojik amaçlı ve yöntemli olmasa da kabaca yapılmış-
tır denilebilir. Ancak bu kazılarda söz konusu malzemelerden
herhangi bir şey bulunduğu Suudi Arabistan hükümetince dile
getirilmiş yahut kamuoyuna sunulmuş değildir. Yeni arkeolik
çalışmaların yapılmasına ise izin verilip verilmeyeceği hususu
ise tartışılabilir. Ancak Kur’an tarihi adına mevcut bulanık ha-
vanın giderilip eldeki bilgilere dayalı yapılan tahminlerin doğ-
rulanabilmesi için Kur’an Arkeolojisi adını verebileceğimiz bu
çalışmalara ihtiyaç olduğunu belirtmeliyiz.
Öte yandan Kur’an’ın ilk yazıldığı söylenen bu ibtidai yazı
malzemesinin akıbeti de kesin olarak bilinmemektedir. Bunla-
rı geçici yazı malzemesi olarak nitelememizin sebebi de budur.
Zira geçici iseler ve parşömenler üzerine yazılarak temize geçi-
rilmiş iseler artık görevlerini bitirmiş oldukları için imha edil-
miş olabilirler. Ancak bezleri, tahtaları, hurma dallarını imha
etmek kolay olmasına karşın taşları ve kemikleri imha meselesi
pek de kolay değildir. Bu nedenle onların bir yerlerde olma ih-
timali değerlendirilip arkeoloji bilimi aracılığıyla ortaya çıka-
rılması muhtemel görülmektedir.
Kur’an Arkeolojisi adıyla isimlendirdiğimiz bu alana dair
günümüzde nadir çalışmalar da yapılmaya başlanmıştır. Sade-
ce teorik makale şeklinde olmayıp arkeolojik kazılarla elde edi-
len somut verilere dayanarak hazırlanan tespit edebildiğimiz
bir çalışma Ahmed Hasan’ın “Peygamber Muhammed’in, As-
habının ve İslam’ıın Mekke’deki Varlığına Dair Arkeolojik ve
Tarihi Kanıtlar; Resimler, Referanslar ve Belgelerle Kuran” adlı

