Page 120 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 120

KUR’ÂN’IN KELİME SEÇİMİNDEKİ TİTİZLİĞİ     119

                � ِ
                      ِ
                                                              ِ
                                                      ِ
                                            ِ
                                        ِ
                                    ِ
                         ِ
                                 ِ
              ۙنيِّلِفَاغََلَ مِْهُتَسُارَّدَ نعِ انَكِ  ْ نِاوَ ۖانَلِبََقَ نمِ  ِ نيِّتَ َ فَئِآ َطَ ىَٰلِعِ بٌاتَكُْلَا  َ لٍِزَنُْا امْـَٔنْا او ٓ ُلَوقِتِ  ْ نَِا
              َ   َ  ْ  َ َ  ْ َ َ ُ  َ َ  ْ ْ  ْ  َ  َ ُ َ  ْ ٓ َ  ُ َ
                                                             َ
                            ِ
                                        ِ
            ِ
          نمِ ٌةٌنَِيِّبِ مْكِءاجَ دَقِ َ فَ ۚمْهُنَمِ ىدَهََا انَكَُلَ بٌاتَكُْلَا انَيَِّلِعِ  َ لٍِزَنُْا آنَْا وَلَ اوُلَوقِتِ وََا  ﴾١٥٦﴿
                                  ٓ
                 ُ
                    ٓ
           ْ  َ َ ْ َ َ ْ َ  ْ ُ ْ  ٰ ْ  َ ُ  ُ َ  َ َ  ْ َ  ْ  ُ َ  ْ
                                            ْ
              �
                               ِ
            �
                                              ِ
                                  ِ
          نيُذَِلَا يِْزَجْنَسُ �اهُنَعِ  َ فدَصَوَ  � للّها تُايُٰاِبِ بٌ َ ذِكِ نمْمِ مَْلِْظَْا نمْ َ فَ ٌۚةٌمْحَرَّوَ ىدَهَوَ مْكُِبِرَّ
                                                                   ُ
          َ      ْ َ  َ َ ْ َ  َ  َ َ  َ  َ  َ  ْ َ  ُ  ْ َ  َ ْ َ َ  ً ُ َ ْ � َ
                                      ِ
               ِ
                                               ِ
             َ نِو ُ فَدَصَيُ اونْاكِ امِْبِ  ِ بٌا َ ذِعِْلَا ءوسُ انَتِايُٰا نعِ  َ نِو ُ فَدَصَيُ/Kitap yalnız bizden
                    ُ َ
                ْ َ     َ     َ  َ ُ ٓ َ  َ ْ َ  ْ َ
          önceki iki topluluğa indirildi; biz ise onların okuduklarından ta-
          mamen habersiziz” demeyesiniz. Yahut “Bize de kitap indirilseydi,
          doğru yolu bulmada onları geçerdik” demeyesiniz diye (Kur’an’ı in-
          dirdik). İşte size rabbinizden apaçık bir delil, bir hidayet ve rahmet
          geldi. Allah’ın âyetlerini yalan sayan ve onlardan yüz çevirenden
          daha zalim kim vardır? Âyetlerimizden yüz çevirenleri yüz çevir-
          melerinden ötürü azabın en kötüsüyle cezalandıracağız. 166
              Kur’ân-ı Kerîm’de kitâb kelimesinin türemiş olduğu kök
          fiilin çeşitli müştakları, “yazma” manası yanında “farz kılma,
          hükmetme, takdir etme, îcad, izale, yok etme” anlamlarında
                       167
          kullanılmıştır.
              Kur’an’da  kitap kelimesi  altısı  çoğul  (kütüb)  olmak  üzere
          261 yerde geçmektedir. Ayrıca birçok âyette aynı kökten fiil ve
          isimler yer almaktadır. Kur’ân’da, Arapların aslında çok da aşi-
          na olmadıkları bu kelimenin bu kadar sık kullanılması ilginçtir.
          Bunun sebeplerinden biri onların ümmi olarak diğer ehl-i ki-
          tap karşısında duydukları ezikliği ortadan kaldırmak olabilir. Bu
          âyetlerde kelimenin başlıca şu anlamlarda kullanıldığı görülür:
              4.1. Vahiy
              Peygamberlerden her birine indirilen vahiylerin bütünü
          özel isimlerinin yanında kitap ile de anılır. Râgıb el-İsfahânî,
          aslında kitap kelimesinin yazılı metni ifade etmekle birlikte
          166  En‘am, 6/156, 157.
          167  Râğıb el-İsfehânî, Müfradât, 701.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125