Page 400 - islam
P. 400
Allah Katındaki Din: İSLAM 375
Tevrat kadar etkili olan Talmut ve Hıristiyanlıkta Yeni Ahit’in
büyük bir kısmını oluşturan ve insanlar tarafından yazıldığı
kesin olarak bilinmesine rağmen günümüzde kutsal kabul
edilen bu metinler bunun en canlı örneklerindendir. Zira çok
azı hariç bütün Yahudi mezhepleri Talmut’u, bütün Hıristiyan
mezhepleri de elimizdeki mevcut Kitabı Mukaddes’i kutsal
saymaktadır. Böylece zaman içerisinde kültürel/insani olan
ilahî/dinî olanın yerini almakta, bazen ondan daha önemli
bir konuma gelebilmektedir. Hatta bu insan ürünü metinler,
pek çok eleştiriye rağmen Yahudi ve Hıristiyanların hayatın-
da vahiy ürünü olduğu kabul edilen kutsal metinlerden daha
etkili olabilmekte, dinlerinin inanç ve ibadet esaslarını belir-
leyebilmektedir.
Dinî açıdan bir başka sorun da peygamberlerin dışında, de-
ğişik gerekçelerle bazı insanlara insanüstü statüsü verile-
bilmesidir. Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa’nın yanında bulunan
ve Allah tarafından bir rahmet ürünü olarak kendisine ilim
öğretilen kişi şeklinde tarif edilen ve İslam literatüründe “Hı-
zır” olarak tanınan kimse, (Kehf, 18/65…) Hz. Süleyman’ın
yanında Sebe’ melikesinin tahtını göz açıp kapayıncaya kadar
getiren bilge kişi (Neml, 27/20…) gibi peygamberlerin dışın-
da bazı insanlara özel bilgiler verildiğinden söz edilmektedir.
Allah her insana ayrı türden bilgi, yetenek, görev ve sorum-
luluklar verebilir. Ancak insanlar, din adına peygamberlere
verilmiş olana tabi olmakla mükellef ve sorumludurlar. Hz.
Muhammed peygamberlerin sonuncusu olduğuna göre; “il-
ham” ve “keramet” türünden bilgi, anlatım ve olaylar sade-
ce muhatabı olan kişiler için geçerli olup, diğer insanlar için
dinî bir mükellefiyet, sorumluluk veya mecburiyete kaynaklık
oluşturmazlar. Bu sebeple Hz. Peygamber’den sonra hiçbir fâ-
ninin kendisini, insanüstü güçlerle donatılmış biri konumun-
da, insanlar üzerinde dinî bir otorite olarak göstermesi İslam
açısından doğru değildir.