Page 220 - islam
P. 220

Allah Katındaki Din: İSLAM  195


           yatta karşılaştığı üzüntülere, güçlüklere, sıkıntılara, belalara
           göğüs germesinin, olumsuzları olumlu kılmak için metanet
           göstermenin adı sabırdır. Başka bir ifade ile sabır, nefsin ken-
           disinden çirkin zevklerin ortaya çıkmaması ve kişiyi etkile-
           memesi için arzuya, heva ve hevese karşı duruştur.

           Sabrın karşıtı cezadır. Sabır akıl ve zekânın, ceza ise acizliğin,
           zafiyetin ifadesi sayılır. Buna göre düşünen bir kimse, haram-
           lardan sakınma konusunda gösterilen sabrın, Allah’ın gazabı-
           na sabretmekten daha kolay olduğunu bilir.
           Sabır  nefsi  telaştan,  dili  şikâyetten,  organları  çirkin  davra-
           nışlardan korur. Karşılaştığı herhangi bir sıkıntıda, onun bir
           imtihan olduğu bilinciyle, Yaratan’ı yaratılana şikâyet etmez.
           Sabır ile şükür arasında yakın ilişki ve sıkı bir bağ vardır. İna-
           nan birisinin, inandığı gibi yaşayabilmesi için sabır şarttır.
           Kur’an-ı Kerim’de çeşitli yerlerde “Allah sabredenlerle bera-

           berdir.” veya “Sabredenleri müjdele.” şeklinde ayetler yer al-
           maktadır.

           Kur’an-ı  Kerim,  insanlar  arasında  bir  değerlendirme  yapa-
           bilmek için Allah’ın ölüm ve hayatı yarattığını (Mülk, 67/2)
           haber verir. İnsanın dünya hayatında çeşitli şekillerde denen-
           diğini de şöyle hatırlatır: “Ant olsun ki sizi biraz korku, açlık,
           mallardan, canlardan ve ürünlerden eksiltme yoluyla imtihan
           edeceğiz. Bütün bunlara sabredenleri müjdele. Onlar bir fela-
           ket ile karşılaştıklarında ‘Biz Allah içiniz, yine ona döneceğiz.’

           derler.” (Bakara, 2/155-156)
           İslam bilginleri sabrın olumlu ve olumsuz iki yönüne dikkat
           çekerler. Birisi, insana ağır gelen elemlere katlanarak “…Zor-
           da, hastalıkta ve savaşın kızıştığı zamanlarda direnip, sabre-
           denler…” (Bakara, 2/177)  ayeti gereği sonucunda güzellikleri
           beklemek. Diğeri ise, lezzet ve şehvet veren şeylerden uzak
           durarak, bunların kötü sonuçlarından korunmaktır.
           Sabrın fazilet bakımından alt derecesi, kişinin içinde bulun-
           duğu zorluklardan memnun ve mutlu olmasa da şikâyet et-
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225