Page 221 - islam
P. 221

196  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           memesidir. Takva bakımından kişinin içinde bulunduğu du-
           rumdan şikâyet etmesinden onlara razı olması, razı olmasın-
           dan da bela ve musibetlere şükretmesi daha faziletlidir.

           6- Ölçülü olmak

           Ölçülü olmak (itidal), insanın gerek duygularında gerekse ey-
           lemlerinde haddi aşmaması demektir. İki aşırılığın ortası olan
           ölçü/itidal, ahlaki faziletlerin esası olarak kabul edilmektedir.
           İslam kişinin sevmediklerine karşı kin ve nefret duymasıyla
           (Mâide, 5/8), çok sevdiklerinin bütün yanlışlarını yok sayan
           aşırı duygusallığı yanlış bularak ikisi arasında itidali tavsiye
           eder.

           Hz. Peygamber sosyal barış ve huzur için ölçülü davranmanın
           gerekli ve yararlı olduğunu, insanın aşırılıklardan kaçınması
           gerektiğini  ifade  için  şöyle  buyurmuştur:    “Sevdiğin  kimse-
           ye sevgide aşırılığa kaçma, olur ki o kimse bir gün düşmanın
           oluverir.  Düşman  olduğun  kimseye  de  düşmanlıkta  aşırılığa

           kaçma, olur ki bir gün o kimse dostun oluverir.” (Tirmizî, Birr,
           1997)

           İslam aynı şekilde israf/savurganlık ile cimrilik karşısında öl-
           çülü olmayı önerir. Her iki özelliği de ahlaki açıdan sakıncalı
           bulur ve yasaklar (İsrâ, 17/26-27, 29; Furkân, 25/67). Aynı
           şekilde dünya ve ahiret işlerine yönelmede (Bakara, 2/201),
           dostluk ve düşmanlıkta (Bakara, 2/193-194), cezalandırma-
           da (Bakara, 2/178; Nahl, 16/126) dengeli davranmayı tavsi-
           ye eder.

           İslam  ahlakında  atılganlık  ve  korkaklık  karşısında  cesaret,
           hırsın  ve  tembelliğin  yanında  kanaat  övülmektedir.  Kanat
           nefsin  yiyecek,  içecek,  giyecek  gibi  şeyleri  önemsememesi,
           ihtiyacı giderecek kadar az bir şey ile yetinip daha fazlasının
           istememesidir.
           Geleneksel  olarak  ölçülülüğün/itidalin  karşıtı  olan  ifrat  ve
           tefrit insani bir davranış bozukluğu olarak kabul edilmekte-
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226