Page 223 - islam
P. 223

198  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           en canlı ve en güzel hatta çok ileri derece örnekleri Hz. Mu-
           hammed’in hayatında bulunmaktadır: Bir gün bedevilerden
           bir Arap, Hz. Peygamber’in mescidine idrarını yapar. O sırada
           mescitte bulunanlar o adamı linç etmek üzere öfkeyle ayağa
           kalkınca Resûlüllah ona dokunmamalarını istedi ve idrarının
           üzerine bir kova su döküvermelerini söyledi ve şöyle dedi:
           “Siz kolaylaştırıcı olarak gönderildiniz, zorlaştırıcı olarak de-

           ğil.” (Tirmizî, Tahâret, 112).
           Hz. Peygamber’in şu tavsiyesi İslam dininin hoşgörü konusu-
           na bakışını özetler niteliktedir: “Kolaylaştırınız, zorlaştırma-

           yınız. Müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz.” (Buhârî, İlim, 11).

           8-  Hikmet

           Hikmet, insanı iyi olana yönlendiren, çirkin ve kötü olandan
           alıkoyan söz demektir. İnsanın gücü ölçüsünde eşyanın mahi-
           yet ve hakikatini bilmesidir. Hikmet, Allah’a nispet edildiğin-
           de “en değerli varlıkları en üstün bilgi ile bilmek” olarak ifade
           edilir. Hikmet kelimesi Kur’an-ı Kerim’de yaklaşık on beş yer-
           de geçer. Bütün ilahî kitaplar veya bu kitaplarda vahyedilen
           bilgiler olarak yorumlanır. Tefsir âlimlerinin büyük çoğunlu-
           ğu hikmeti özetle; bütün doğru bilgilerle güzel yaşamak ola-
           rak tarif eder.
           İlahi hikmet; beşerî güç ve iradenin yönlendiremediği, kont-
           rol  edemediği  maddeden  arınmış  yaratıkların  durumunu
           araştıran bir ilim olarak metafizik disiplini ifade etmektedir.
           “Hikmetün baliga”  tabiri ise Kur’an-ı Kerim için kullanılmak-
           tadır.

           Hikmet, İslam dininin ilkeleri doğrultusunda yaşamak, akılla
           anlaşılamayan bazı sırları onun yardımıyla çözmektir.
           Hikmet, insanı öteki canlılardan ayıran düşünme veya bilme
           gücünün ürünüdür. Bu bağlamda hikmet başta ahlaki konular
           olmak üzere bilgi-amel bütünlüğünü kapsamaktadır.
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228