Page 51 - Microsoft Word - orjinal
P. 51

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                 51

              Bu mezhep, nassların zâhiri anlamına ba÷lanarak içtihat ve kıyas-
           tan olabildi÷ince kaçınmasına ra÷men, teoride zaman zaman tek kal-
           mıú, di÷er øslâm ekollerinden intikal eden görüúlere uymasa da, ça÷-
           daú Batı’da  kabul edilen teorilere yakın durmuútur. Meselâ,  øslâm
           hukukunda zengin kadın, fakir kocasına nafaka vermekle yükümlü
           olmadı÷ı halde,  mensubu kalmayan bu ekolde kadın nafakayla yü-
           kümlü tutulmaktadır. 55

              D. Taberî Mezhebi
              Mezhebin imamı Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî,
           224/838 yılında Taberistan’ın Âmül úehrinde do÷du ve 310/922 sene-
           sinde Ba÷dat’ta vefat etti. Pek çok ilim dalında bilgili bir âlimdir.
           Meúhur Tarîhu’t-Taberî adlı eser ile “daha güzeli yapılmadı” denilen
           et-Tefsîru’l-Kebîr li’l-Kur’âni’l-Kerîm adlı eserin müellifidir.
              et-Taberî, çok seyahat eden bir fakihtir. eú-ùâfiî, Mâlikî ve ehl-i
           re’y’in fıkhını ö÷renmiú, sonra da ayrılarak kendi mezhebini kurmuú-
           tur. Mezhebi Ba÷dat’ta yayılmıútır. Ebu’l-Ferec el-Muâfâ en-
                                56
           Nühzüvânî ve di÷erleri  bu mezhebin tâbilerindendir. Aynı zamanda
           fıkıh alanında da eserler yazmıútır. Bunların en önemlileri; Kitâbu’l-
           Latîf, Kitâbu’l-Hafîf, Kitâbu’l-Basît, Kitâbu’l-Âsâr ve  øslâm fıkıh
           mezhepleri arasında karúılaútırmalı olarak konuları ele alan  Kitâbu
                          57
           øhtilâfi’l-Fukahâ  adlı eserleridir.
              Buna ra÷men Taberî ekolü, hicrî beúinci asrın ortalarında mensubu
           kalmayarak tarihin derinliklerine gömülmüútür.


              VII- ùiî Mezhepler

              A. Ehl-i ùîa
              Daha önce açıklanan mezhepler, Ehlisünnet’e nispet edilerek Sün-
           nî mezhepler olarak isimlendirilmiútir. Bunlar, Hz. Peygamber  Mu-


           55  øbn Hazm, el-Muhallâ, Kahire 1347-52/1928-33, c.X, r.1930.
           56  Di÷er mensupları ve bu mezhebin usûlüne göre fakih olan bilginlerin isimleri hak-
             kında bkz. øbn Nedîm, el-Fihrist, s.327-329.
           57  Bu kitabın bir kısmı yazma olarak Mısır Kütüphanesinde bulunmaktadır. 1320/1902
             yılında Kahire’de basılmıútır.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56