Page 52 - Microsoft Word - orjinal
P. 52

52                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           hammed b. Abdullah’ın (s.a.s)  vefatından sonra,  Hz. Ebû Bekir es-
           Siddîk, Hz. Ömer b. el-Hattâb ve Hz. Osmân b. Affân’ın (r.a)’ın halife
           olduklarını ifade etmiúlerdir.
              Bu konuda bir kısım bilginler, Sünnî mezheplere muhalefet ede-
           rek, Hz. Peygamber’in (s.a.s) aile halkından olması, amcasının o÷lu ve
           kızı Fâtıma’nın kocası olması, øslâm’a giren ilk erkek olması ve onla-
           rın iddialarına göre Hz. Peygamber (s.a.s)’in kendisinden sonra halife
           olarak vâsi tayin etmesi sebebiyle, Ali b. Ebî Tâlib’in (k.v), halifeli÷e
           daha layık oldu÷unu söylemiúlerdir. Bu sebeple, Ali taraftarı olmuúlar
           ve kendilerine  ùîa, yani  ùîatü’l-ømâm Ali (ømam Ali  taraftarı) ismi
           verilmiútir. Bugün  bunların nüfusu, Müslümanların yaklaúık sekizde
           birine ulaúmıútır. 58
              ùîa ile Ehlisünnet arasındaki ihtilâfın sebebi, görüldü÷ü gibi, siya-
           si kaynaklıdır ve øslâm tarihi boyunca hep böyle olmuútur. Zira ùîa,
           Hulefâ-i Râúidîn, Ebû Bekir, Ömer ve Osman ile  Emevî ve Abbasî
           halifelerinden Ehlibeyt’in hakkını almayı görev edinmiútir. Fakat her
           iki grup arasındaki böyle bir ihtilâfı günümüzde haklı kılacak bir se-
           bep bulunmamaktadır.
              Aynı úekilde, Ehlisünnet ile ùîa arasında, bundan baúka pek çok
           ihtilâf konusu bulunmaktadır. ømâmet, içtihat, kaynaklar, usul ve fürû
           ile ibadet ve muâmelât gibi hususlar görüú ayrılı÷ı bulunan konular-
           dandır. Yeri geldikçe, bu ihtilâflardan bazılarına iúaret edece÷iz.
              ùîa’ya göre imâmet, kendi aralarında da fırkalara bölünmelerine
           sebep olan bir konudur. Bu fırkaların en önemlileri,  ømâmiyye,
           Zeydiyye ve  øsmâiliyye’dir. Bu fırka müntesiplerinin tamamı,
           imâmetin Ehlibeyt’in hakkı oldu÷u ve Ali b. Ebî  Tâlib, iki çocu÷u
           Hasan ve Hüseyin ile Ali Zeyne’l-Abidîn b. Hüseyin’in imam oldukla-
           rı hususunda ittifak etmiúlerdir.
              Fakat bunlardan sonraki imamet konusunda ihtilâf etmiúler;
           Zeydiyye, imâmetin Zeyd b. Ali’ye ait oldu÷unu, di÷erleri ise  Ebû
           Ca‘fer Muhammed el-Bâkır ve bundan sonra da Ca‘fer es-Sâdık’a ait
           oldu÷unu ileri  sürmüúlerdir. Bunlar da daha sonra ikiye ayrılmıútır:
           Birincisi, yedinci  ømamın øsmâil b. Ca‘fer es-Sâdık oldu÷unu kabul

           58  Bkz. Massignon, L., Annuaire du monde musulman, Paris 1929, s.24, 38.
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57