Page 46 - Microsoft Word - orjinal
P. 46

46                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           kırk binden fazla hadis ihtiva etmektedir.
              Ahmet øbn Hanbel, re’yden uzak durup, Kitap ve Sünnet metinle-
           rine sarılmakla meúhur olmuútur. Öyle ki bazı bilginler, onu müçtehit-
           lerden çok hadisçiler arasında saymıútır. Meselâ; øbn Nedîm, Ahmet
           øbn Hanbel’i Buhârî, Müslim ve di÷er muhaddislerle birlikte Hadisçi
           Fakihler bölümünde tanıtmıútır. 41  øbn Abdülberr  de, Ahmet  øbn
           Hanbel’in hayatını el-øntikâ fî Fadâili Eimmeti’l-Fukahâ isimli kita-
           bında yazmamıútır. Aynı úekilde et-Taberî,  øhtilafu’l-Fukahâ ve  øbn
                                 42
           Kuteybe Kitabu’l-Maârif  isimli eserlerinde, Ahmet øbn Hanbel’den
           ve onun mezhebinden bahsetmemiúlerdir.
              ùüphesiz bu görüú, kabul edilemez. Zira Hanbelî mezhebi, usul ve
           fürûda müstakil üslubu olan ve kendine özgü kaynakları bulunan aslî
           Sünnî fıkıh mezhepleri  arasında sayılmaktadır. Ahmet  øbn Hanbel,
           ømam eú-ùâfiî’nin en seçkin talebelerinden biriyken, müstakil  bir
           mezhep kurarak ondan ayrılmıútır. Bu  mezhep;  kitap ve sünnet
           nassları, ihtilâf edilmeyen sahâbe fetvâları, kitap ve sünnete uygun
           sahâbe sözleri, mürsel ve zayıf hadisler, son olarak da zarûret halinde
                                                      43
           kıyas olmak üzere beú asıl üzerine bina edilmiútir .
              Ahmet øbn Hanbel dininde katı, inancında sa÷lam idi. Halife Vâsık
           döneminde Kur’an’ın mahlûk oldu÷unu söylemesi istendi÷inde, bunu
                                          44
           reddetti÷i hususunda kuúku yoktur.  Bu tutumu yüzünden dövülmüú,
           iúkence edilmiú ve hapsedilmiútir.
              Bu sadece onun baúına gelen bir durum de÷ildir. Tarih din adamla-
           rına yapılan fikrî baskı ve iúkencelere iliúkin vakalarla doludur. ømam
           eú-ùâfiî’nin ö÷rencilerinden el-Buveytî, Ahmet  øbn Hanbel’le aynı
           sebepten hapsedilmiú ve  hapiste ölmüútür. Aynı úekilde biz siyasî
           sebeplerle Ebû Hanîfe’nin nasıl hapsedildi÷ini ve ømam Mâlik’in nasıl
           dövüldü÷ünü görmüútük. es-Serahsî’nin el-Mebsût isimli kitabını ha-
           piste iken yazmaya baúladı÷ı rivâyet olunmaktadır. Aynı úekilde øbn
           Kayyım el-Cevziyye  ve onun  hocası Takuyiddîn  b. Teymiyye  ùam
           kalesinde hapsedilmiútir. øbn Teymiyye orada vefat etmiútir.

           41  Bkz. øbn Nedim, el-Fihrist, s. 314-320.
           42  Matbaa-ı øslâmiyye, Mısır 1934, s.216 vd.
           43  Bkz. øbn Kayyım el-Cevziyye, ø‘lâmu’l-Muvakkı‘în, Kahire ts, s. 23-26.
           44  Bkz. Ahmet Emin, Duha’l-øslâm, c. II, s. 235, c. III, s. 36 vd.
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51