Page 55 - Microsoft Word - orjinal
P. 55

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                 55

              C. Zeydiyye
              ùîa’nın bu kolu,  ùîa’nın beúinci imamı ømam Zeyd b. Ali’nin
           imâmetini kabul etmekte  ve ondan  sonra da hilâfetin Hz. Peygam-
           ber’in (s.a.s) kızı Seyyide Fatıma’nın çocuklarının hakkı oldu÷unu
           ileri sürmektedir. ømam Zeyd, Emevî Halifesi Hiúâm b. Abdulmelik’in
           adamlarıyla yaptı÷ı harpte,  122/739 yılında öldürülmüútür. Aynı úe-
           kilde, o÷lu  Yahyâ da,  üç sene sonra Velîd b. Yezîd’e karúı yapılan
           ihtilal denemesinde öldürülmüútür.
              Zeydiyye’nin meúhur müçtehitleri úunlardır: el-Hasen b. Sâlih b.
           Hayy (ö. 168/784); hakka davet eden imam lakaplı ve 250/864 sene-
           sinden, ölüm tarihi olan  270/883 senesine kadar Taberistan’da kral
           olan el-Hasen b. Zeyd b. Muhammed; el-Kâsım b. øbrâhîm el-Alevî;
           torunu el-Hâdî Yahyâ; Ebû Ca‘fer el-Murâdî ve di÷erleri. 68

              Ekolün en eski kitaplarından biri, ømam Zeyd b. Ali’den rivâyet
           edilen, konulara uygun olarak düzenlenmiú fetvâ ve haberleri ihtiva
                            69
           eden el-Mecmû‘dur . Bu kitabın úerhi olan ùerefüddîn el-Hüseyn b.
           Ahmed el-Haymî’nin (ö.  1221/1806)  Kitâbu’r-Ravdu’n-Nadîr ùerhu
           Mecmû’i’l-Fıkhi’l-Kebîr adlı eser, bugün Zeydiyye fıkhının bilinen
           kitaplarındandır. 70

              ùîa’nın Zeydiyye kolu,  Hz. Ali b.  Ebî Talib’den önce geçen
           Hulefâ-i Râúidîn hakkında ılımlı bir görüú benimsemiúlerdir. Bunlar,
           halifeli÷e daha layı÷ı bulundu÷u halde daha az layık olanların hilafeti-
           ni câiz görmeleri nedeniyle, Ebû Bekir ve Ömer’in halifeli÷inin sahih
                                   71
           oldu÷unu söylemektedirler . Bu fırka, ùîa’nın Ehlisünnet’e en yakın
           kolu olup, bugün merkezi Yemen’dir.
              D. øsmâiliyye
              Bu ùîa’nın, azınlı÷ını teúkil eden ve Mûsâ el-Kâzım’ın imâmetini
           kabul etmeyip, Mûsâ el-Kâzım’ın büyük kardeúi øsmâil’in imam oldu-
           ÷unu söyleyen grubudur. Bu mezhep Mısır’da ortaya çıkmıútır. Fatımî


           68  Bkz. øbn Nedim, el-Fihrist, s.274.
           69  Griffini bu kitabı 1919 senesinde Milano’da basmıútır.
           70  Abbas b. Ahmed el-Hüseynî el-Yemenî’nin tetimmesi ile birlikte beú cilt halinde,
             Matbaatü’s-Seâde tarafından 1347-1349/1928-1930 yılında Mısır’da basılmıútır.
           71  eú-ùehristânî, el-Milel ve’n-Nihal, c.I, s.160.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60