Page 42 - Microsoft Word - orjinal
P. 42

42                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Mâlikî ekolü, Medine’de  ortaya çıkmıú ve Hicaz bölgesinde ya-
           yılmıútır. Daha sonra Fas ve Endülüs bölgelerine has bir mezhep ol-
           muútur. Bunun sebebini øbn Haldûn úöyle açıklamaktadır: “Genellikle
           bu ülkenin fakihleri Hicaz’a kadar giderlerdi ve burası onların yolcu-
           luklarında son nokta idi. Medine ise o zamanlarda ilmin merkeziydi…
           Irak onlar için sapa oldu÷undan Medine bilginlerinden ilim tahsil et-
           mekle yetiniyorlardı… Ayrıca, Endülüs ve Fas halkı genellikle bedevî
           idiler. Iraklıların sahip oldu÷u medeniyete ilgi göstermiyorlardı. Be-
           devîlikleri sebebiyle Hicazlılara daha fazla meylediyorlardı.” 30
              Mâlikî mezhebi bugün de Fas, Cezayir, Tunus ve Trablusgarp,
           Güney Mısır, Sudan ve Kuveyt’te yaygındır. Ayrıca öteki øslâm ülke-
           lerinde de bu mezhebe ba÷lı olanlar bulunmaktadır.



              IV- ùafiî Mezhebi
              A. ømam eú-ùâfiî
              ømam Muhammed b. ødris eú-ùâfiî aslen Kureyúli olup, 150/767
           senesinde Gazze’de do÷muú ve 204/819 senesinde Mısır’da vefat et-
           miútir. Çok seyahat eden bir insandı.  Mâlik b. Enes’den ders aldı÷ı
           Hicaz’a yolculuk yapmıú, Ebû Hanîfe’nin talebesi Muhammed b. Ha-
           san eú-ùeybânî’den ilim tahsil etti÷i Irak’a gitmiú, defalarca  çölde,
           Yemen’de, Mısır’da ve Irak’da kalmıútır. 31

              Önceleri ømam Mâlik ve hadisçilerin yolundan gitti÷i halde sonra-
           ları yolculukları ve tecrübeleri etkili olmuú, kendine ayrı bir yol tut-
           muú, kendine özgü bir  mezhep kurmuútur. Buna eú-ùâfiî’nin Irak
           mezhebi veya eski mezhebi (mezheb-i kadim) denir. Mısır’a yerleúme-
           sinden sonra daha önceki bazı görüúlerinden dönmüú ve ö÷rencilerine
           Mısır mezhebini veya yeni mezhebini (mezheb-i cedid) yazdırmıútır.

              ømam eú-ùâfiî, bir yönden hadis, fıkıh ve dil konusunda geniú bir
           kültüre, di÷er taraftan ameli tecrübeye sahipti. Derinlemesine nüfûz
           eden keskin bir zekâya, sa÷lam bir muhakeme ve anlatım gücüne sa-



           30  øbn Haldûn, Mukaddime, s. 393.
           31  ømâm eú-ùâfiî’nin hayatı hakkında geniú bilgi için bkz. er-Râzi, Fahreddîn, Kitab-ı
             Menakıbı'l- ømâm eú-ùâfiî, Mısır 1279/1962; øbn Abdilberr, el-øntikâ, s. 65 vd.
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47