Page 230 - Microsoft Word - orjinal
P. 230

230                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           imkân verir” denmektedir. 224
              Buna göre, artık úâhitlerin güvenirli÷ini araútırmaya gerek kalma-
           mıútır. ùâhitlerin güvenirli÷inin araútırılması Mecelle’nin 1716. mad-
           desinde gerekli görülürken, 29 Mayıs 1929 tarihinde yürürlü÷e giren
           Lübnan Kanunu’nda bu, hâkimin tercihine bırakılmıútır; dilerse araú-
           tırma yapar, dilerse yapmaz. Son olarak, Lübnan Medeni Muhakeme
           Usûlü Kanunu’nda úâhitlerin güvenirliklerinin araútırılması tamamen
           kaldırılmıú ve hâkimlerin  bunu yapmaları yasaklanmıútır (278. mad-
           denin son fıkrası).

              D. Yemin
              1. Yemin Teklifi
              Hukûkî delillerin ikrar, úâhitlik ve yemin oldu÷u daha önce belir-
           tilmiúti. Bir kimsenin di÷erinde bir hakkı oldu÷unu iddia etmesi du-
           rumunda, úayet davalı davacının iddia etti÷i úeyi inkâr eder ve davacı
           da delil getiremezse, davacının davalıya yemin teklif etme hakkı var-
           dır; aksi takdirde dava reddedilir. Bunun  delili Hz. Peygamber'den
           rivâyet edilen  úu hadistir: Hz. Peygamber'in bir keresinde davacıya
           “Delilin var mı?” diye sormuú, davacı olumsuz cevap verince “O hal-
           de davalıya yemin teklif etme hakkın var” demiútir. Davacı, "Davalı
           kolaylıkla yemin eder, buna aldırmaz” cevabını verince, Peygamberi-
           miz “Bundan baúka seçene÷in yok. Ya delil getirirsin ya da davalının
           yeminine razı olursun” buyurmuútur. 225
              Hz. Peygamber’in “Yemin edecek kiúi, yalnız Allah’ın adıyla ye-
                    226
           min eder”  hadisine binaen, yemin ancak Allah'ın adıyla yapılması
           halinde sahih olur. Yemin mal ile ilgili konularda  kabul edilirken,
           hadlerde, yani ceza konularında kabul edilmemiútir. Bunların dıúında-
           ki konularda ise görüú ayrılı÷ı bulunmaktadır.
              Davacının davalıya yemin teklif etmesi halinde úu üç durum söz
           konusudur: Davalı ya yemin eder veya  yeminden kaçınır yahut da


          224  Md. 255
          225  es-Serahsî, el-Mebsût, c. XVII, s.30; Bu hadisin di÷er bir varyantı da el-Buhârî’de
             mevcuttur. Bkz. el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XIII, s.243, 248.
          226  es-Suyûtî bu hadisi en-Nesâî’den nakletmiútir. Bkz. es-Suyûtî, el-Câmiu’s-Sa÷îr, n.
             9866.
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235