Page 179 - Microsoft Word - orjinal
P. 179

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                179

              G. Sonuç


               Buraya kadar anlatılanlardan, øslâm hukuku ile Roma hukuku ara-
           sındaki benzerliklerin, farklılıklara oranla çok az oldu÷u, söz konusu
           benzerliklerin birinin di÷erinden etkilendi÷ine  yeterli delil teúkil et-
           medi÷i ortaya çıkmaktadır.


              øslâm hukukçularının Roma hukukuna karúı tutumları, øslâm hu-
           kukunun ruhu ve kayna÷ının ilahi oluúu dikkate  alınarak olumsuz
           olmuútur. Fakihlerin, Roma hâkimiyeti altında bulunan ülkelerden
           aldıkları örf ve âdetler, bir nassa veya  øslâm’ın prensiplerine aykırı
           de÷ilse øslâm hukukuna dâhil edilmiútir.

              Her halükarda bu âdetler sırf Romalılara ait olmayıp, Araplar ve
           di÷er Akdeniz ülkelerince bilinen ticaretle ilgili uygulamalardı. Bun-
           lardan bizzat Romalılar da etkilenmiú ve onları Müslümanlardan önce
           kendi hukuklarına dâhil etmiúlerdir. øslâm hukuku, az da olsa  bazı
           yabancı âdetlerden etkilenmekle birlikte, daha önce anlatıldı÷ı gibi,
           yeni geliúen medeniyetler üzerinde pek çok etkiler bırakmıútır.


              Bu önemsiz etkileúimin dıúında, øslâm hukukunun kendi kendine
           ayakta durdu÷u, baúka bir hukuktan alıntı olmadı÷ı açık bir gerçektir.
           O, kendine has  metodolojisi ve úanlı tarihi olan ba÷ımsız bir hukuk
           sistemidir. Ezher Üniversitesinin 1937  yılında Lahey’de  düzenlenen
           Uluslararası Mukayeseli Hukuk Konferansı’na iútirak eden delegeleri,
           konferansa buna dair bir önergeyi kabul ettirmeyi baúarmıúlardır.
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184