Page 174 - Microsoft Word - orjinal
P. 174

174                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Bunun en açık örne÷i evlat edinme, yani yabancı bir çocu÷un ödev
           ve haklarda gerçek çocu÷un yerine geçmek üzere aileye dâhil edilme-
           sidir. Bu eski Hintlilerde ve Romalılarda bilinen  bir uygulamadır.
           Bunun sebebi, aile reisinin, vârissiz ölmekten korkması, kendinden
           sonra aileyi devam ettirecek ve ölülerin hatıralarını kutsamak için
                                                                168
           gereken ritüelleri yerine getirecek birisini bulma arzusudur.  Birbiri-
           ne uzak bu iki halkın hukuk sistemi arasındaki benzerlik, evlat edinme
           hükümlerini birinin di÷erinden aldı÷ına delâlet eder mi? E÷er bu söy-
           leniyorsa, bunun do÷rulu÷unu gösteren herhangi bir delil var mıdır?
              ùüphesiz bu türden örnekler sayılamayacak kadar çoktur. Örne÷in,
           izinsiz olarak baúkasının malında tasarrufta bulunan yetkisiz aracının
           hükmü meselesinde øslâm hukuku ile øngiliz hukuku arasındaki ben-
           zerli÷i veya her iki hukukta hakların kötüye kullanılması konusunun
           bazı yönlerden benzemesini ele alalım. Bu açık benzerli÷in bulunması,
           aksi yönde kesin deliller bulunmasına ra÷men, onlardan birinin di÷e-
           rinden alıntı yapmıú oldu÷u anlamına gelir mi? Burada øslâm hukuku,
           bu hükmü øngiliz hukukundan ödünç almıútır denebilir mi? Bu makul
           de÷ildir. Çünkü øslâm hukuku, øngiliz hukukundan daha eskidir; hatta
           onun do÷masından önce mevcuttu. Ya da øngiliz hukuku, øslâm huku-
           kundan ödünç almıútır denebilir mi? Bunun da kanıtı yoktur. Bilakis
           tarihî kanıt bunun aksine iúaret etmektedir. øngiliz hukuk sistemi, esa-
           sen kendisine komúu olan Avrupa hukuk sistemlerinden bir  úey al-
           mazken, kendisine uzak olan øslâm hukukundan bu hükmü nasıl almıú
           olsun?
              Sonuç olarak, farklı  medeniyetler genel prensiplerde daima ben-
           zerlik gösterirken; aynı illet ve  maslahatlar üzerine bina edilen  bir
           kısım tâli hükümlerde bu bazen söz konusu olur. Bu yüzden, böyle bir
           benzerlik, tek baúına, hükümlerin birbirinden alındı÷ını ispat için ye-
           terli bir delil de÷ildir.
              Öyleyse hukuk sistemleri arasında benzerlik olması kaçınılmazdır.
           Genel kâideler ve tâli hükümler itibarıyla øslâm hukuku ile Roma hu-
           kuku arasında, açıkladı÷ımız sebeplerden dolayı, mutlaka bir benzer-
           lik oldu÷unu biz de kabul ediyoruz. Bu, øslâm hukukundaki pek çok
           genel kâide  ile bunların Latin hukukundaki karúılıkları arasındaki

           168  Bkz. Maine, Ancient Law, s.114; Coulanges, La cité antique, s. 55-56.
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179