Page 176 - Microsoft Word - orjinal
P. 176

176                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           bunların hiçbirini tercüme etmemiú, hiçbirine atıfta bulunmamıúlardır.
           Böyle bir úey yapmıú olsalardı, bunu açıkça söylerlerdi ve kitaplarında
           bunun izlerine rastlanırdı. Nitekim farklı ilimler,  felsefe ve edebiyatta
           Yunan ve Perslerin kitaplarından tercüme yaptıklarını açıkça söyle-
           miúlerdir. Aynı úekilde bunun eserleri kitaplarında, tercüme kitaplarda
           ve bu dillerden alınan kelimelerde görülmektedir.
              øslâm bilginlerini Roma hukukunu incelemekten alıkoyan sebep,
           øslâm hukukunun, temelde Kur’an-ı Kerim üzerine bina edilmiú ilâhî
           menúeli bir sistem oldu÷una ve yasamada mükemmel örnek oldu÷una
           olan kesin inançlarıdır. Bu sebeple, hukuk alanında Müslümanların
           haricindekilerden kaynaklanan her úeyi reddetmiúler ve bunları almayı
           haram saymıúlardır. Von Kremer bizzat Romalıların øslâm hukukuna
           etki etti÷ini iddia etmesine ra÷men, bu hususu kabul etmiútir. 170
              Dahası, e÷er fakihler Roma hukuk kitaplarına âúina olsalardı, ora-
           dan Romalıların hukuk alanında en büyük baúarıları sayılan borçlar
           hukuku genel hükümlerini alırlardı ve fıkıh kitaplarında bu genel na-
           zariyenin boúlu÷u oluúmazdı.

              E. Yahûdî Hukuku ile øliúkisi
              øslâm hukuku Roma hukukundan nasıl etkilenmiútir? Bu hangi
           yolla gerçekleúmiútir? Von Kremer bu soruya cevap olarak etkinin
           Yahudilik ve fethedilen  beldeler yoluyla  gerçekleúti÷ini söylemiú,
           ancak bu hususta úüphe ve tereddütlerin bulundu÷unu da itiraf etmiú-
           tir. 171
              Etkinin Yahudilik yoluyla oldu÷u iddiasının cevabı kolaydır. Daha
           önce de zikredildi÷i gibi, Müslüman usulcülerin tercih ettikleri görüúe
           göre, “bizden öncekilerin úerîati, bizim de úerîatimizdir” kuralı fara-
           zî/sanal delillerdendir. Bu  nedenle, Yahudilikte  kabul edilen bir hü-
           küm, øslâm dininde kendisine uygun düúen bir nass veya icmâ ile des-
           teklenmedikçe kabul edilmez.
              Bazı araútırmacılar, özellikle Abraham Geiger “Was hat Moham-
           med aus den Judenthum aufgenommen (Muhammed Yahudilikten Ne


           170  Von Kremer, age, s.533-534.
           171  “Zweifelhaft” (úüphe). Von Kremer, a.g.e., s. 537.
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181