Page 170 - Microsoft Word - orjinal
P. 170

170                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Birinci görüúü savunanların tamamı yabancı olup, büyük bir ço-
           ÷unlu÷u øslâm fıkhını derinlemesine incelememiú, ço÷unlukla yüzey-
           sel ve ilmi açıdan yeterli olmayan araútırmalarla yetinmiúlerdir. Örne-
           ÷in Amos kitabında, kesin ifadelerle “Muhammed’in Hukuku, Arapla-
           rın hâkim oldu÷u toprakların siyasi koúullarına uyarlanmıú Do÷u Ro-
           ma ømparatorlu÷unun hukukundan baúka bir  úey de÷ildir” úeklinde
                    157
           yazmıútır.  Bu katı görüúte bir küçümseme vardır. Çünkü bu görüú,
           aúırı derecede abartılı olup, bu gibi konulardaki tarihsel araútırmaların
           gerektirdi÷i bilimsel delille desteklenmemiútir.
              øslâm hukukunun Roma  hukukundan etkilendi÷ini söyleyenlerin
           ileri sürdükleri delillerin  özü, her iki  hukuk sistemindeki  bir takım
           hükümlerde gerçek veya sözde var olan benzerlikler ile Yahûdî huku-
           kunun müdahalesi ve fethedilen memleketlerdeki âdetlerin etkisidir.
           Bizim görüúümüze göre, bu delillerin kıymetini ortaya çıkarabilmek
           için, aúa÷ıdaki soruların incelenmesi gerekecektir:
              1. Var oldu÷u iddia edilen benzerlik, üzerinde durmaya de÷er mi,
           yoksa zikredilmeyecek kadar basit mi?
              2. Mücerret benzerlik, alıntılandı÷ının kanıtı olarak yeterli midir?
              3. øslâm hukukçularının  Roma hukuku karúısındaki tavırları ne
           idi?
              4. øki hukukun buluútukları yönler nelerdir? Fethedilen yerlerdeki
           Yahudî hukukunun ve Roma âdetlerinin bu konuyla iliúkisi nedir?

              B. øki Hukuk Arasındaki Benzerli÷in Ölçüsü
              Von Kremer,  øslâm hukuku ile Roma hukuku arasında pek çok
           benzerli÷in bulundu÷unu söylemiútir. Bunların en önemlileri; “delil
           göstermek iddia edene aittir” kâidesi, reúitlik ve ergenlik yaúları, kira
           ve alıúveriú gibi ticarî muamelelere iliúkin bazı hükümler, alıúveriú ile
                                          158
           trampanın birbirinden ayrılmasıdır.  Bu benzerliklerin gerçek mahi-
           yeti ve açıklaması úöyledir:


           157  “Mohamedan Law is nothing but the Roman Law of the Eastern Empire adapted to
             the political conditions of the Arab Dominions”. Bkz. Amos, Roman Civil Law, s.
             415. Bu ifadeyi Lee, Historical Jurisprudence, London 1911, s. 322’de zikretmiú-
             tir.
           158  Amos, age., s. 533, 536-537.
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175