Page 341 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 341
340 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
da insanları toplamanın bir tür sınırlama olduğunu, işte o is-
kelet etrafındaki şeyin de sınırlandırma anlamına geldiğini
söyleyenler var ama ben o kanaatte değilim. Bana göre bura-
da asıl olan tabii ki lafız ve o önemli ama mana ve mesaj da
bir o kadar önemlidir. Çünkü sonuçta lafızlar mananın araç-
ları konumundadır. Bunu şu anlamda söylüyorum. Diyelim ki
Kur’an-ı Kerim’de bazı ayetlerde Cenab-ı Hak, Yahudilerden,
Hristiyanlardan, Müslümanlardan bahsederken “li küllin ceal-
na minküm …” yani “her birinize bir şeriat ve bir yol belirle-
dik.” Buna göre her peygamber ortak tevhit mesajını aktarmak
üzere ancak kendi kavminin diliyle gönderildi. Nitekim ayetin
devamında der ki “festebigul hayrat” yani “siz hayır işlerinde
yarışınız”, esas olan hayırda yarışmaktır. Nitekim Kıble konu-
sundaki ayetlerde de sen bütün delilleri getirsen de Yahudiler
ve Hristiyanlar senin kıblene yani Kâbe’ye dönmezler. Yahudi-
ler Kudüs’e dönecekler Hristiyanlar da doğuya döneceklerdir.
Siz müminler de bundan sonra “fevelli vecheke şatral mescidil
haram” ayetiyle Mescid-i Haram’a yani Kâbe’ye dönün. Daha
önce Kudüs’e doğru namaz kılıyordun, bundan sonra Mesci-
di Haram’a sadece Kâbe’ye doğru döneceksin. Bu ayetin de-
vamında yine asıl mesajı vurgulayan şu ifade vardır. “Herkesin
yöneldiği bir yönü/gayesi vardır. Siz hayır işlerinde yarışınız. Ne-
rede olursanız olunuz, sonunda Allah hepinizi bir araya getirir.
Şüphesiz ki Allah’ın gücü herşeye yeter.” (Bakara, 148) Demek ki
Yahudiler cumartesi gününü değiştirip pazara karar vermez.
Müslümanlar da cuma günü değiştirip cumartesiye karar ver-
mez. Ancak “festebigul hayrat” yani hayırda yarışın ilkesi esas-
tır. Sonuçta hepimiz Allah’ın kullarıyız. Asıl olan hayırda ya-
rışmaktır. Yoksa laf üzerindeki kavga bizi kurtarmaz. Yani asıl
olan iman ve salih ameldir. Belki diyelim ki köylü sıradan bir