Page 346 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 346
ÇALIŞTAY ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER
KUR’AN TARİHİNE DAİR ÇALIŞMALAR ÜZERİNE 345
taşıyorlar. Bunu yaparken de dindarlar sahih din ve imanı bul-
ma amacını güderken diğer kanat (seküler, ateist, din karşıtı
vs.) din veya müesses dini yapı ile hesaplaşmak ve ipliğini pa-
zara çıkarmak, insanlığı “en büyük hurafe olan din”den kurtara-
rak bilim önderliğinde mutlu kılmak istiyorlar. Bu kurtuluşun
ilk ve vazgeçilmez adımı da kutsal metinleri müesses dini niza-
mın tekelinden çıkarmaktır iddiasında bulunuyorlar.
Özentidir diyenler ise Allah’ın baştan yani Hz. Âdem’den
beri insanlara “Kitab” ya da “sahife/suhuf” gönderdiğini bunun
hem sadırda söz, yaşantı ve kültür ile hem satırda yazı ile ko-
runa geldiğine inanırlar. Tahrif söz konusu olduğunda Allah’ın
peygamberler yoluyla tashih ettiğini, son peygamber Hz. Mu-
hammed ile gönderdiği son kitab Kur’an’ı kendi koruma ga-
rantisine aldığını, Müslümanların da hem sözlü hem de yazılı
olarak bu mukaddes emaneti nesilden nesle aktardıklarını ha-
tırlatırlar. Bir taklit veya özenti ile Batı’nın kendi kutsal metin-
lerine yaptığı muameleyi doğru ve gerekli bularak, bazılarının
aynı yolu izlediklerini belirtirler. Bu yolun önce Batı’da oryan-
talistler tarafından açıldığını, Müslümanlardan bir kısmının da
buna dâhil olduklarını düşünürler.
Bu yaklaşımların Batı’da yaşanan bir arka planı vardır.
Batı düşüncesi, geç antik döneme tarihlendirdiği vahiy kay-
naklı metinleri “kutsal kitap” olarak tanımlar. Daha da açıkça-
̇
sı “akademik Kitab-ı Mukaddes” (Ing. the academic Bible) ta-
birini kullanır. Bu tanım ve tarihlendirmenin verdiği imkânla
̆
kutsal kitap ya da kitapları çıktıgı sosyokültürel-tarihsel dö-
̆
nem ve baglam hakkında bilgi veren birer yazılı metin olarak
̆
görür. Ve herhangi bir antik metne hatta diger kutsal metin-
lere uyguladığı bilimsel-eleştirel metod ve süreçleri uygular.