Page 346 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 346

ÇALIŞTAY ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER
                      KUR’AN TARİHİNE DAİR ÇALIŞMALAR ÜZERİNE      345

          taşıyorlar. Bunu yaparken de dindarlar sahih din ve imanı bul-
          ma amacını güderken diğer kanat (seküler, ateist, din karşıtı
          vs.) din veya müesses dini yapı ile hesaplaşmak ve ipliğini pa-
          zara çıkarmak, insanlığı “en büyük hurafe olan din”den kurtara-
          rak bilim önderliğinde mutlu kılmak istiyorlar. Bu kurtuluşun
          ilk ve vazgeçilmez adımı da kutsal metinleri müesses dini niza-
          mın tekelinden çıkarmaktır iddiasında bulunuyorlar.

              Özentidir diyenler ise Allah’ın baştan yani Hz. Âdem’den
          beri insanlara “Kitab” ya da “sahife/suhuf” gönderdiğini bunun
          hem sadırda söz, yaşantı ve kültür ile hem satırda yazı ile ko-
          runa geldiğine inanırlar. Tahrif söz konusu olduğunda Allah’ın
          peygamberler yoluyla tashih ettiğini, son peygamber Hz. Mu-
          hammed ile gönderdiği son kitab Kur’an’ı kendi koruma ga-
          rantisine aldığını, Müslümanların da hem sözlü hem de yazılı
          olarak bu mukaddes emaneti nesilden nesle aktardıklarını ha-
          tırlatırlar. Bir taklit veya özenti ile Batı’nın kendi kutsal metin-
          lerine yaptığı muameleyi doğru ve gerekli bularak, bazılarının
          aynı yolu izlediklerini belirtirler. Bu yolun önce Batı’da oryan-
          talistler tarafından açıldığını, Müslümanlardan bir kısmının da
          buna dâhil olduklarını düşünürler.

              Bu yaklaşımların Batı’da yaşanan bir arka planı vardır.
          Batı düşüncesi, geç antik döneme tarihlendirdiği vahiy kay-
          naklı metinleri “kutsal kitap” olarak tanımlar. Daha da açıkça-
                                            ̇
          sı “akademik Kitab-ı Mukaddes” (Ing. the academic Bible) ta-
          birini kullanır. Bu tanım ve tarihlendirmenin verdiği imkânla
                                          ̆
          kutsal kitap ya da kitapları çıktıgı sosyokültürel-tarihsel dö-
                     ̆
          nem ve baglam hakkında bilgi veren birer yazılı metin olarak
                                                      ̆
          görür. Ve herhangi bir antik metne hatta diger kutsal metin-
          lere uyguladığı bilimsel-eleştirel metod ve süreçleri uygular.
   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351