Page 345 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 345
344 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
478
haline getirilmesi süreci de “cem’u’l-Kur’an”dır. Müslüman-
lar o günden bugüne bunu böyle bilmişler, böyle inanmışlar, bu
kitapla insanlığın önemli bir kısmına iki dünya mutluluğu sağ-
layan bir medeniyet inşa etmişlerdir.
Tarih boyunca başta Müslümanlar olmak üzere ilim ehli
Kur’an’ın hem maddi varlığı hem de mana ve muhtevası hak-
kında da çok sayıda çalışmalar yapmışlardır. Ancak genelde İs-
lam dünyası özelde Türkiye son zamanlarda büyük oranda kuş-
ku ve endişe sâikiyle Kur’an-ı Kerim tarihini incelemeyi önce-
lemiş durumdadır. Bu inceleme vahyin kitabeti/metinleştiril-
mesi, tertibi, mushaf haline getirilmesi, korunup sonraki nesil-
479
leri aktarılması gibi konuları içeriyor.
Bu eğilimin bir ihtiyaç ya da zorunluluk mu bir özenti veya
taklit mi olduğu hususu müphem. Bir ihtiyaç ya da zorunluluk-
tur diyenler “Tüm “kutsal metinler”in geçtiği yollardan Kur’an
da geçmiştir, acaba bu süreçte bir yol kazasına uğramış mıdır?”
sorusunun cevabını arıyorlar. Biz Allah’ın bize gönderdiği sa-
hih kitaba iman ve ittiba ile sorumluyuz, bize gereken budur
diyorlar. Diğer kanat da madem kutsal kitaplar sıhhat veya
otantiklik sorunu yaşamışlarsa başka bir ifade ile tahrifle kar-
şılaşmışlarsa bundan kurtulmanın yolu ve yöntemi başka din
veya medeniyet mensuplarının özellikle de Batılıların yaptık-
ları gibi kutsal metnin geriye doğru izini sürmektir kanaatini
478 Bkz. A. Birışık, “Kur’an”, DİA, c. 26, s. 383; Kasım Şulul, “Cem’ü’l-Kur’ân
(Kur’ân-ı Kerim’in Mushaf Haline Getirilmesi)”, Siyer araştırmaları Dergisi,
sayı 1, 2017, ss. 11-55.
479 Bu konuda kronolojik olarak Cumhuriyet dönemine ait ilk akla gelenler:
Ömer Rıza Doğrul, Kur’an Nedir, İstanbul 1345/1927; İsmail Hakkı İzmirli,
Tarih-i Kur’an, İstanbul, 1936; Osman Keskioğlu, Kur’an Tarihi ve Kur’an
Hakkında Ansiklopedik Bilgiler, İstanbul 1953; Muhammed Hamidullah-
Macit Yaşaroğlu, Kur’an-ı Kerim Tarihi ve Türkçe Tefsirler Bibliyografyası,
İstanbul, Yağmur Yayınları, 1965.