Page 345 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 345

344             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

                                                      478
         haline getirilmesi süreci de “cem’u’l-Kur’an”dır.  Müslüman-
         lar o günden bugüne bunu böyle bilmişler, böyle inanmışlar, bu
         kitapla insanlığın önemli bir kısmına iki dünya mutluluğu sağ-
         layan bir medeniyet inşa etmişlerdir.

             Tarih boyunca başta Müslümanlar olmak üzere ilim ehli
         Kur’an’ın hem maddi varlığı hem de mana ve muhtevası hak-
         kında da çok sayıda çalışmalar yapmışlardır. Ancak genelde İs-
         lam dünyası özelde Türkiye son zamanlarda büyük oranda kuş-
         ku ve endişe sâikiyle Kur’an-ı Kerim tarihini incelemeyi önce-
         lemiş durumdadır. Bu inceleme vahyin kitabeti/metinleştiril-
         mesi, tertibi, mushaf haline getirilmesi, korunup sonraki nesil-
                                            479
         leri aktarılması gibi konuları içeriyor.
             Bu eğilimin bir ihtiyaç ya da zorunluluk mu bir özenti veya
         taklit mi olduğu hususu müphem. Bir ihtiyaç ya da zorunluluk-
         tur diyenler “Tüm “kutsal metinler”in geçtiği yollardan Kur’an
         da geçmiştir, acaba bu süreçte bir yol kazasına uğramış mıdır?”
         sorusunun cevabını arıyorlar. Biz Allah’ın bize gönderdiği sa-
         hih kitaba iman ve ittiba ile sorumluyuz, bize gereken budur
         diyorlar. Diğer kanat da madem kutsal kitaplar sıhhat veya
         otantiklik sorunu yaşamışlarsa başka bir ifade ile tahrifle kar-
         şılaşmışlarsa bundan kurtulmanın yolu ve yöntemi başka din
         veya medeniyet mensuplarının özellikle de Batılıların yaptık-
         ları gibi kutsal metnin geriye doğru izini sürmektir kanaatini
         478  Bkz. A. Birışık, “Kur’an”, DİA, c. 26, s. 383; Kasım Şulul, “Cem’ü’l-Kur’ân
             (Kur’ân-ı Kerim’in Mushaf Haline Getirilmesi)”, Siyer araştırmaları Dergisi,
             sayı 1, 2017, ss. 11-55.
         479  Bu konuda kronolojik olarak Cumhuriyet dönemine ait ilk akla gelenler:
             Ömer Rıza Doğrul, Kur’an Nedir, İstanbul 1345/1927; İsmail Hakkı İzmirli,
             Tarih-i Kur’an, İstanbul, 1936; Osman Keskioğlu, Kur’an Tarihi ve Kur’an
             Hakkında Ansiklopedik Bilgiler, İstanbul 1953; Muhammed Hamidullah-
             Macit Yaşaroğlu, Kur’an-ı Kerim Tarihi ve Türkçe Tefsirler Bibliyografyası,
             İstanbul, Yağmur Yayınları, 1965.
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350