Page 344 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 344

ÇALIŞTAY ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER
          KUR’AN TARİHİNE DAİR ÇALIŞMALAR ÜZERİNE






                                     Prof. Dr. Seyfettin ERŞAHİN    477

              Kur’an terim olarak “Allah tarafından Cebrâil vasıtasıy-
          la mahiyeti bilinmeyen bir şekilde (vahiy) son peygamber Hz.
          Muhammed’e indirilen, mushaflarda yazılan, tevâtürle nakle-
          dilen, okunmasıyla ibadet edilen, Fâtiha sûresiyle başlayıp Nâs
          sûresiyle biten, başkalarının benzerini getirmekten âciz kaldı-
          ğı Arapça mûciz bir kelâmdır.” Bugünkü elimizdeki Kur’an’ın
          kendisini en yaygın şekilde tanımladığı kelimeler “el-Kur’an”
          ve “el-Kitap”tır. Bunlar ve okunan yazılan nesneyi ifade eder.
          Bu da Kur’an’ın hem Hz. Peygamber hem Sahabe tarafından
          okunduğunu ve bazılarınca ezberlendiğini aynı zamanda da el-
          deki imkânlarla yazıldığını gösterir. Mushaf da “bir araya ge-
          tirilip bağlanmış yazılı sayfalar” demektir. Hz. Osman’ın hila-
          fetinde H. 25’te, Kur’an surelerinin Fâtiha ile başlayıp Nâs ile
          bitecek şekilde sıralanmasıyla oluşan düzenleme “mushaf ter-
          tibi” olarak adlandırılmıştır. Kur’an’ın toplanması ve Mushaf

          477  * A.Ü. İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi
   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349