Page 217 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 217

216             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

             Bazı durumlarda bir hüküm insan fıtratını dikkate alarak
         aşamalı olarak son sınıra ulaşmıştır. Mesela içki içmek Arap
         halkının vazgeçilmez alışkanlığı olduğu için ilk başta namaz
         saatlerinde  haram kılınmıştı.  Oruç  tutmak  Arap yarımada-
         sı gibi sıcak bölgede çok çetin olduğu için başlangıçta yolcu-
         luk ve hastalıkta fidye vermeye müsaade edilmişti. Ancak daha
         sonra bu ibadetler sevilmeye başladığında içki kesin olarak ha-
         ram kılınmış, oruç, sayıyı tamamlama hükmü ile fidye verme
         izni iptal edilerek bu konularda da şeriat tamamlanmıştı. Bazı
         şekillerde bunun şöyle bir uygulaması da olmuştu, Peygamber
         Efendimiz önceki şeriatın bir hükmüyle amel etmesi için bir
         süreliğine özgür bırakılmıştır. Yani Peygamber Efendimiz’e bir
         süreliğine önceki şeriatın bir hükmüyle amel etmesine müsa-
         ade edilmişti. Ancak daha sonra bu izin iptal edilmiş ve onun
         yerine İslam şeriatının kalıcı hükmü verilmiştir. Mesela kıble
         konusu! Kur’an’da açıklandığı gibi bunun maksadı, Müslüman-
         ları sınamaktı ki, kim Allah ve resulüne vefalı ve kim geçmiş
         rivayetlere körü körüne tapmaktadır. Bunun imtihan terbiyesi-
         nin bir parçası olduğu gayet açıktır. 425

             Tıpkı böyle bazı durumlarda, toplumun her bir ferdi, in-
         sani gücünün eksikliğini telafi etmek için sayıca az olduğu du-
         rumlarda fazla yük taşımayı gerektirecek ahkâmlar verilmesini
         gerektirdi. Mesela başlangıçta normal Müslümanlara da tehec-
         cüd (gece namazı) kılması teşvik edilmiş, savaş meydanında bir
         mümin on kâfire bedel gösterilmiş, cemaatin yetişmesi ve gü-
         nahlardan arındırılmasının bir gereği olarak Peygamber Efen-
         dimizle bir şey konuşmadan önce sadaka için talimat verilmişti.
         Daha sonra Müslümanların insani gücü arttığında ve cemaatin
         günahlardan arındırılmasının geçici maksadı elde edildiğinde,

         425 Islâhî, Tedebbürü Kur’ân, 1/316
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222