Page 218 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 218

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 217

          bu tür şeyler hafifletilmiş ve kendileri için daha önceden şeri-
          atta tayin edilen düzeye getirilmişlerdir.

              Bu detaydan şu hakikat güzelce anlaşılmıştır ki; Kur’an’da
          Allah’ın şeriatı gelişmiş ve mükemmellik derecesine ulaşmıştır.
          Bu şeriatta bütün ahkâmların yanında müşkül ve mecbur vazi-
                                                             426
          yetler için ruhsatlar ve indirimler de beyan edilmiştir.
              Netice itibarıyla Hz. Peygamber’e vahiyler indikçe ezberle-
          miş ve Peygamber tarafından da yazdırılmıştır. Artık ne hafıza-
          da ezberlenen ne da yazılanlar ortadan kaldırılmamıştır. O ilk
          zamanlarda nasıl yazılıp korunmuşsa o şekliyle günümüze ka-
          dar gelmiştir. Peki, durum böyleyse nasıl olur da nesh sebebiyle
          Kur’ân’ın toplanması, derlenmesi ya da cem’ edilmesi ertelenebi-
          lir? Nesih buna nasıl gerekçe olabilir? Kur’ân’ın cem’inin nesih-
          le alakasının olmadığı açıkça anlaşılmaktadır. Bu açıklamalardan
          sonra anlaşılmıştır ki; Hz. Peygamber döneminde Kur’ân’ın cem’
          edilip edilmediği endişelerine mahal yoktur. Zira Kur’ân’ın vah-
          yinin Peygamber’in ölümünden çok önce sonuçlanması gerekti-
          ğini güçlü bir şekilde öne süren en az iki olay vardır:

              Birincisi, Cebrail, Kur’ân’ı Peygambere her Ramazan’da bir
          defa okurken, hicretin 10. yılının Ramazan’ında iki defa oku-
                 427
          muştur.  Bu durum ise Kur’ân’ın vahyinin bu zamana kadar
                                                                    428
          tamamlandığını göstermektedir zira bu okuyuş el-ardu’l-ahîre
          (son gözden geçirme) olarak adlandırılmaktadır. Peygamberin,
          hicretin 11. yılında Rebî’ul-Evvel ayında vefat ettiği bilinmek-
          tedir ki bu da Kur’ân’ın inzali tamamlandıktan sonra beş ay ya-
          şadığını göstermektedir.


          426 Islâhî, Tedebbürü Kur’ân, 1/317.
          427 Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh, 4/1911 (no: 4712)
          428 Suyûtî, Itkân, 1/177
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223