Page 218 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 218
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 217
bu tür şeyler hafifletilmiş ve kendileri için daha önceden şeri-
atta tayin edilen düzeye getirilmişlerdir.
Bu detaydan şu hakikat güzelce anlaşılmıştır ki; Kur’an’da
Allah’ın şeriatı gelişmiş ve mükemmellik derecesine ulaşmıştır.
Bu şeriatta bütün ahkâmların yanında müşkül ve mecbur vazi-
426
yetler için ruhsatlar ve indirimler de beyan edilmiştir.
Netice itibarıyla Hz. Peygamber’e vahiyler indikçe ezberle-
miş ve Peygamber tarafından da yazdırılmıştır. Artık ne hafıza-
da ezberlenen ne da yazılanlar ortadan kaldırılmamıştır. O ilk
zamanlarda nasıl yazılıp korunmuşsa o şekliyle günümüze ka-
dar gelmiştir. Peki, durum böyleyse nasıl olur da nesh sebebiyle
Kur’ân’ın toplanması, derlenmesi ya da cem’ edilmesi ertelenebi-
lir? Nesih buna nasıl gerekçe olabilir? Kur’ân’ın cem’inin nesih-
le alakasının olmadığı açıkça anlaşılmaktadır. Bu açıklamalardan
sonra anlaşılmıştır ki; Hz. Peygamber döneminde Kur’ân’ın cem’
edilip edilmediği endişelerine mahal yoktur. Zira Kur’ân’ın vah-
yinin Peygamber’in ölümünden çok önce sonuçlanması gerekti-
ğini güçlü bir şekilde öne süren en az iki olay vardır:
Birincisi, Cebrail, Kur’ân’ı Peygambere her Ramazan’da bir
defa okurken, hicretin 10. yılının Ramazan’ında iki defa oku-
427
muştur. Bu durum ise Kur’ân’ın vahyinin bu zamana kadar
428
tamamlandığını göstermektedir zira bu okuyuş el-ardu’l-ahîre
(son gözden geçirme) olarak adlandırılmaktadır. Peygamberin,
hicretin 11. yılında Rebî’ul-Evvel ayında vefat ettiği bilinmek-
tedir ki bu da Kur’ân’ın inzali tamamlandıktan sonra beş ay ya-
şadığını göstermektedir.
426 Islâhî, Tedebbürü Kur’ân, 1/317.
427 Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh, 4/1911 (no: 4712)
428 Suyûtî, Itkân, 1/177