Page 221 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 221

220             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
             Sonuç


             Bu çalışmada, Kur’ân’ın hıfzı, kitâbeti ve cem’ edilmesi ko-
         nusu Kur’ân ışığında aydınlatılmaya çalışılmış, Kur’ân’ın ifa-
         deleri ile uyumlu tarihi deliller ortaya konmuş ve Kur’ân’ın bir
         araya getirilmesiyle ilgili bilinen belli başlı rivayetler analiz edil-
         miş ve şu sonuca varılmıştır; Kur’ân Hz. Peygamber dönemin-
         de cem’ edilmiştir. Bu görüşü savunanların başında Hindistan
         alt kıtasının yetiştirdiği âlimlerden Muhammed Hamîduddîn
         el-Ferâhî gelmektedir. Makalede Ferâhî ve Ferâhî hakkında bir
         çalışma yapan Shehzade Saleem’in görüşlerine ayrıca Tamannâ
         ‘Imâdî’nin görüşlerine ağırlıklı olarak yer verilmiştir.

             Bu çalışma, Peygamberimizin hayatında Kur’ân metninin
         ezberlenip yazıldığını, tertip edilip düzenlendiğini ve hatta bir
         araya getirilip cem’ edildiğini ortaya koyan bir çalışmadır. Hz.
         Peygamber (a.s.) hayatta iken Kur’ân, belli hafızlar grubu veya
         bir grubun uhdesine bırakılmamış aksine benzersiz bir yol be-
         nimsenmiştir: Kur’ân metni Müslümanlar arasında yaşayan bir
         miras olarak kabul edilmiştir. Her sahabe kendi Kur’ân’ını yaz-
         mış ve ezberlemişlerdir. Kur’ân hem sözlü hem de yazılı olarak
         bu Sahabelerin çoğu tarafından sonraki nesillere tevatür yoluy-
         la aktarılmıştır.

             “Hayır, o (Kur’ân), kendilerine ilim verilenlerin sînelerinde
         (yer eden) apaçık ayetlerdir.” 439

             Bu çalışmada Kur’ân’ın özellikle cem’ine yönelik bu
         farklı değerlendirmeler Hindistan Alt Kıtasının yetiştirdi-
         ği âlimlerden Abdulhamid el-Ferâhî’nin görüşleri ile başla-
         mış, Ferahi ekolünün en önemli talebelerinden Emin Ahsen


         439  Ankebût, 29/49.
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226