Page 221 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 221
220 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Sonuç
Bu çalışmada, Kur’ân’ın hıfzı, kitâbeti ve cem’ edilmesi ko-
nusu Kur’ân ışığında aydınlatılmaya çalışılmış, Kur’ân’ın ifa-
deleri ile uyumlu tarihi deliller ortaya konmuş ve Kur’ân’ın bir
araya getirilmesiyle ilgili bilinen belli başlı rivayetler analiz edil-
miş ve şu sonuca varılmıştır; Kur’ân Hz. Peygamber dönemin-
de cem’ edilmiştir. Bu görüşü savunanların başında Hindistan
alt kıtasının yetiştirdiği âlimlerden Muhammed Hamîduddîn
el-Ferâhî gelmektedir. Makalede Ferâhî ve Ferâhî hakkında bir
çalışma yapan Shehzade Saleem’in görüşlerine ayrıca Tamannâ
‘Imâdî’nin görüşlerine ağırlıklı olarak yer verilmiştir.
Bu çalışma, Peygamberimizin hayatında Kur’ân metninin
ezberlenip yazıldığını, tertip edilip düzenlendiğini ve hatta bir
araya getirilip cem’ edildiğini ortaya koyan bir çalışmadır. Hz.
Peygamber (a.s.) hayatta iken Kur’ân, belli hafızlar grubu veya
bir grubun uhdesine bırakılmamış aksine benzersiz bir yol be-
nimsenmiştir: Kur’ân metni Müslümanlar arasında yaşayan bir
miras olarak kabul edilmiştir. Her sahabe kendi Kur’ân’ını yaz-
mış ve ezberlemişlerdir. Kur’ân hem sözlü hem de yazılı olarak
bu Sahabelerin çoğu tarafından sonraki nesillere tevatür yoluy-
la aktarılmıştır.
“Hayır, o (Kur’ân), kendilerine ilim verilenlerin sînelerinde
(yer eden) apaçık ayetlerdir.” 439
Bu çalışmada Kur’ân’ın özellikle cem’ine yönelik bu
farklı değerlendirmeler Hindistan Alt Kıtasının yetiştirdi-
ği âlimlerden Abdulhamid el-Ferâhî’nin görüşleri ile başla-
mış, Ferahi ekolünün en önemli talebelerinden Emin Ahsen
439 Ankebût, 29/49.